ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: ΑΥΤΟΙ ΟΙ
ΑΘΩΟΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΕΝΟΧΟΙ
Και ξαφνικά πέφτουμε
από τα σύννεφα. Μια μεγάλη μερίδα των μαθητών μας χαρακτηρίζεται ως λειτουργικά
αναλφάβητη. Οι επιδόσεις της στην Έκθεση, στην Ιστορία αλλά και στα λεγόμενα
Πρακτικά Μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις και όχι μόνο είναι απογοητευτικές.
Τάδε έφη Η ΑΡΧΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΑΔΙΠΠΔΕ) στην ετήσια έκθεσή της για το 2019. Και
φαντάζομαι , μετά από αυτήν την έκθεση, θα πήγαν και θα κοιμήθηκαν
ευχαριστημένοι που κατάφεραν να ομονοήσουν σε κάτι ρίχνοντας το ανάθεμα στον Εκπαιδευτικό
όλων των βαθμίδων που δεν έχει καταφέρει να κάνει φωστήρες τους μαθητές του
αφού όλα τα έχει. Μικρά τμήματα στην τάξη, κατάλληλα βιβλία, βιβλιοθήκες,
εργαστήρια, υλικοτεχνική υποδομή υποστηρικτική στο εκπαιδευτικό του έργο, καλούς
μισθούς, συντάξεις …
Η Αρχή της Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση(οι βαρύγδουποι τίτλοι είναι πάντοτε ύποπτοι) είναι αμείλικτη στις διατυπώσεις της και ζητάει άμεσα
μέτρα από το Υπουργείο Παιδείας που κι αυτό τραβάει τα μαλλιά του και
αναρωτιέται μεγαλοφώνως: Μα τι να πρωτοκάνουμε οι έρημοι; Αφού συνεχώς νομοθετούμε
με γνώμονα πάντα την Ποιότητα στην Καθημερινή Εκπαιδευτική Πράξη και η Εκπαιδευτική
μας Πολιτική έχει μια Συνέχεια και μια Συνέπεια ανεξάρτητα από τις Κυβερνήσεις
που αλλάζουν. Έχουμε απαγορεύσει την παπαγαλία και καθόλου δεν την απαιτούμε
από τους μαθητές μας ιδιαίτερα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις ενώ τα θέματα Έκθεσης
που τους δίνουμε να διαπραγματευτούν δεν
απαιτούν καθόλου λόγο ξύλινο αλλά επιχειρήματα που ουδεμία σχέση έχουν με τον
κοπανιστό αέρα. Αφού σεβόμαστε πάντα την προσωπικότητα του μαθητή, τον
διαφορετικό τρόπο που σκέφτεται και γράφει, την ποικιλία και πολυχρωμία της τάξης,
της οποιασδήποτε τάξης σε γόνιμες και άγονες γραμμές και τέλος αφού προσφέρουμε
στους μαθητές μας ένα σχολείο όμορφο και λειτουργικό που δίνει
ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές του να αναπτύξουν την προσωπικότητα τους και
να χαρούν τη γνώση …Και το σπουδαιότερο, έχουμε διασφαλίσει στους μαθητές μας
απρόσκοπτες σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και δουλειά για όλους… Τι άλλο θέλουν επιτέλους αυτοί οι κάφροι που
όλο διαμαρτύρονται ; Αφού και τις παρελάσεις τους τις έχουν και την Αριστεία
επαναφέραμε για να ραφτούν και οι μαμάδες που θα παραλάβουν τα βραβεία των
παιδιών τους η οποία στα φροντιστήρια φυσικά οφείλεται και όχι σε αυτούς τους άχρηστους
που διδάσκουν στα σχολεία..Το Υπουργείο Παιδείας κουράστηκε να παραθέτει τα πειστικά
του επιχειρήματα και σταματά εδώ..
Και τώρα δυο λόγια από καρδιάς..
Τόσα χρόνια στο σχολείο
και άλλα τόσα από τις εμπειρίες των δασκάλων γονιών μου με δίδαξαν ότι τίποτε
δεν πάει χαμένο από την φιλότιμη προσπάθεια που καταβάλλει η πλειοψηφία των
συναδέλφων στα σχολεία. Και οι λεγόμενοι καλοί μαθητές , αυτοί οι άγιοι, θα
βρουν το δρόμο τους και οι λειτουργικά
αναλφάβητοι ( αυτοί οι ένοχοι, αυτοί οι αθώοι) θα βρούνε τον δικό τους. Προσωπικά επιθυμώ να υπερασπιστώ λίγο τους
τελευταίους παρότι σέβομαι ιδιαίτερα και εκτιμώ τον κόπο που καταβάλλουν οι λεγόμενοι καλοί ανάμεσα στους οποίους στα νιάτα μου υπήρξα.. Είτε θύματα είτε
θύτες , αυτοί οι μαθητές είναι διαφορετικοί. Δεν μπορούν να αποστηθίσουν, να
συνδυάσουν, να συγκεντρωθούν, να έχουν καθαρό τετράδιο, να κάνουν τις επιβεβλημένες
ασκήσεις, να μπουν σε κανόνες..Τους αρέσει να τους αναθέσεις κάτι εκτός τάξης,
συνήθως ασχολούνται με τους υπολογιστές, εμπειρικά και όχι ως θεωρία και γνώση,
ξέρουν να συνδέουν και να ξεσυνδέουν καλώδια και κονσόλες, ανοίγουν παράθυρα
που μαγκώνουν και δεν μπορείς να πάρεις αέρα, είναι καλοί ηθοποιοί αν και
δυσκολεύονται να μάθουν τα λόγια τους, σε βγάζουν απ΄ τα ρούχα σου αλλά σε
βοηθούν να κουβαλήσεις τους χάρτες και άλλα συμπράγκαλα που κρατάς και
πορεύεσαι γιατί έχεις και μια εφημερία να προλάβεις. Οι λειτουργικά αναλφάβητοι
μαθητές δεν είναι είδος προς εξαφάνιση, είναι απαραίτητοι όσο και οι υπόλοιποι.
Αναπτύσσουν εντελώς αμυντικά δεξιότητες που στην ζωή αργότερα θα τους βοηθήσουν
να σταθούν και να επιβιώσουν συχνά με επιτυχία αρκεί να μπορέσεις να σε
ανεχτούν και να τους ανεχτείς. Το ότι δεν έχουν ευχέρεια στις πράξεις, στο να
γράψουν μια καλή έκθεση και μια εργασία στη Λογοτεχνία δεν σημαίνει πως δεν
μπορούν να ενταχθούν αλλιώς στην
κοινωνία του σχολείου, μιας οικογένειας και μιας δουλειάς αργότερα. Δεν
σημαίνει ότι δεν ακούνε τίποτα από αυτά που τους λες ή που τους συμβουλεύεις με
αγάπη..Τέλος δεν σημαίνει ότι φταις εσύ ο εκπαιδευτικός για τον αναλφαβητισμό
τους .Αν φταις σε κάτι είναι που κάποιες φορές δεν καταλαβαίνεις ότι ο
συνδυασμός των χρωμάτων αποτελεί το Ουράνιο Τόξο της τάξης σου και όχι η μονοχρωμία και η φωτεινότητα του ενός
χρώματος..
Και κάτι τελευταίο…
Το 2013 ήμουν
διορθώτρια στις Πανελλήνιες στο μάθημα της Λογοτεχνίας Θεωρητικής Κατεύθυνσης.
Εκεί που είχα κουραστεί να διορθώνω με πολύ άγχος για να μην αδικήσω τους μαθητές
και τον κόπο τους, συνάντησα ένα γραπτό διαφορετικό από τα άλλα. Εντελώς
ανορθόγραφα έγραφε:
Όταν θα ακούσεις τις νεκρές
ψυχές να τραγουδάνε
Όταν θα βλέπεις πορφυρά
ποτάμια να κυλάνε
Όταν θα δεις πως η χαρά
ήταν απλώς μια μάσκα
Όταν τα όνειρά σου θα
γίνονται μαύρα και άσπρα
Τις νύχτες θα εύχεσαι
να μην ξαναξυπνήσεις
Μέσα στο σκοτάδι θα κοιτάς
και θα λυγίσεις
Όταν το σκοτάδι θα
γίνεται φως
Τότε θα καταλάβεις ότι
είσαι ζωντανός ..
Χάρτινα πρόσωπα με
άδεια κεφάλια
Πρόσωπα κεφάλια γεμάτα
σαν μπουκάλια
Ξενέρωμα από το
ξημέρωμα
Στην νύχτα τουλάχιστον
σαν Νίκος οφθαλμαπάτες δεν είχα
Πλέον ακροβατώ μια ζωή
σε μια μπάλα
Που κάποιος ζωγράφισε
δυο μάτια μεγάλα
Είμαστε ελεύθεροι και
κλειδωμένοι μαζί
Και άντε να δούμε που
θα μας βγει
Πνίγω την οργή όταν
βρίσκομαι σε ήπια καταστολή
Κόσμοι ανάλογοι του
σήμερα, συνέπεια του χθες
Αναμνήσεις καλές και
κακές
Χάρτινα πρόσωπα που
συναντάμε στις αστικές φυλακές
Κρύβουν την έκφραση
πρόθεση
Εγώ και εσύ είναι μια
άλλη υπόθεση
Είμαστε η πλειοψηφία
Οι άνθρωποι έχουν βάλει
προσωπεία
Με σκοπό να κρύψουν τα
αληθινά συναισθήματά τους
Τα καθημερινά και άσημα
εγκλήματά τους
Τα προβλήματα που τους απασχολούν
Άγνωστοι μεταξύ τους και
θόρυβο πλέον δεν προκαλούν
Απλώς κινούνται
ανέκφραστοι και ακατανόητη πορεία ακολουθούν…
Φυσικά ήταν εκτός
θέματος.. Εκείνη την χρονιά η Αρχή για
την Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
(ΑΔΔΙΠΔΕ)(που δεν γνωρίζω αν υπήρχε τότε μ΄ αυτό ή με άλλο εξίσου φανταχτερό τίτλο) συμπεριέλαβε αυτό το γραπτό στους λειτουργικά αναλφάβητους αφού του
έβαλα ΜΗΔΕΝ και με την σύμφωνη γνώμη της
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ που μου επισήμανε ότι μόνο αυτόν τον βαθμό μπορώ να του
βάλω. Παρανόμως σε ένα χαρτί αντέγραψα το ανορθόγραφο ποίημα και το κράτησα. Το
δημοσιεύω πρώτη φορά ..Ως ύμνο στους λειτουργικά αναλφάβητους μαθητές όλων των εποχών.. Με μια
ευχή..Να βρήκε το δρόμο του ο μαθητής που το έγραψε και να είναι καλά…
ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ