Τετάρτη 9 Απριλίου 2014

Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ

                                                Ο  ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΙΔΗΣΗΣ 
                                                    ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1 .Για να σας προσελκύσει ένας  τίτλος είδησης πρέπει να είναι:
Χιουμοριστικός, περίεργος ,σοβαρός, συγκινησιακός, δραματικός ,σύντομος,  περιεκτικός
αναλυτικός, σοκαριστικός  ,ειρωνικός, αποδοκιμαστικός ,επιδοκιμαστικός, προκλητικός …
Επιλέξτε τρεις από τους παραπάνω  χαρακτηρισμούς ή  όποιους άλλους δικούς σας και δικαιολογήστε  την επιλογή σας σε 3-5 γραμμές.



2. Ποια σημεία στίξης προτιμάτε στον τίτλο της είδησης;( θαυμαστικό, ερωτηματικό, αποσιωπητικά, εισαγωγικά,….συνδυασμούς…….)Αφού επιλέξτε δυο ,γράψτε έναν τίτλο για το καθένα.



3.Προτιμάτε τη λογική ή τη μεταφορική χρήση της γλώσσας στον τίτλο της είδησης;
Αφού επιλέξετε, γράψτε έναν τίτλο με την επιλογή σας.



4.Ποιοι τίτλοι ειδήσεων σας προκαλούν το ενδιαφέρον;
Αυτοί που
Α. αφορούν  στην προσωπική ζωή απλών ή δημόσιων προσώπων.
Β. Προβάλλουν εικόνες φρίκης.
Γ. Παρουσιάζουν ασήμαντα γεγονότα με υπερβολικό τρόπο.
Δ. Α φορούν στην οικονομία και στα προβλήματα της καθημερινότητας.
Ε. Προβάλλουν  τσακωμούς  ,βία, ένταση.
Στ. Προκαλούν φόβο.
Ζ. Ασχολούνται με το λεγόμενο  ….lifestyle.
Η. Αντιμετωπίζουν με σοβαρότητα τα προβλήματα  που σας απασχολούν.
Θ. Μένουν στην επιφάνεια  και δεν μπαίνουν στην ουσία.
Να επιλέξετε τρία από τα παραπάνω και να δικαιολογήσετε την επιλογή σας σε μια παράγραφο.
(μια διδακτική ώρα με συζήτηση πάνω στις επιλογές των παιδιών.)

Στίχοι:  
Μουσική:  
1.
2.


Καλημέρα λοιπόν ακροατή κι ακροάτρια
είμ’ ο άλλος σταθμός μια φωνή με επάρκεια
δεν υπάρχω στην τύχη μα σου μοιάζω εγώ
σου χαιδεύω τ’ αυτιά κι είμαι πάντα εδώ.

Καλημέρα λοιπόν αναγνώστη μυστήριε
έχω νέα σκληρά στις σελίδες μου κύριε
φονικά και ληστείες και προφίλ συγγενών
είμαι θύτης και θύμα των δικών σου καημών.

Καλημέρα ξανά με κραυγές κι αποκόμματα
κι άμα είσαι καλός θα σου δείξω και πτώματα
να έχεις γνώμη για όλα θα ρωτάμε εμείς
ετοιμάζουμε γκάλοπ στον αέρα θα βγείς.

Καλησπέρα λοιπόν θεατή αθεράπευτε
μ’ ένα ζάπινγκ τρελό σε βουρλίζω βρε άθλιε
δίνω χρώμα και λάμψη στη φτωχή σου ζωή
καληνύχτα κοιμήσου ραντεβού το πρωί.

Γεια χαρά σου λοιπόν Ελληνάκι μου αδιάφορο
μ’ ένα φάλτσο ρεφρέν θα ξυπνήσεις και αύριο
μ’ ένα έρωτα άδειο με πυξίδα στραβή
σε παγίδα στημένη στη γνωστή συνταγή.
(Βάζω τα παιδιά να ακούσουν το τραγούδι )
Α. Υπογραμμίστε  τους στίχους που σας άγγιξαν περισσότερο.
Β.  Επιλέξτε έξι στίχους από το ποίημα ανεξάρτητα από τη σειρά και φτιάξτε το δικό σας
ποίημα με τους στίχους που  θεωρείτε πιο δυνατούς.
Γ. Κάντε ακροστιχίδες  με τις λέξεις: Τηλεόραση ,ειδήσεις,  είδηση, ΜΜΕ.
Δ. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά   του ακροατή/ ακροάτριας, αναγνώστη/ αναγνώστριας στον  οποίο απευθύνεται ο στιχουργός.( Εδώ  λέω στους μαθητές να σηκώνονται  στον πίνακα  και να γράφουν  ο καθένας ένα χαρακτηρισμό. π.χ άβουλος, παθητικός, φερέφωνο, υποκινούμενος……..Έτσι ο πίνακας  γεμίζει με χαρακτηριστικά  του σύγχρονου ακροατή  ειδήσεων)
Ε .Ποια από τα χαρακτηριστικά αυτά  βλέπετε εσείς στον εαυτό σας. (Εδώ οι μαθητές καλούνται να κρίνουν τον εαυτό τους ως ακροατή  ή αναγνώστη. Σηκώνονται όρθιοι και με μια κιμωλία βάζουν σε κύκλο το χαρακτηριστικό που τους ταιριάζει. Τους δίνω ένα λεπτό να μιλήσουν γι αυτό . )
ΣΤ. Το τραγούδι  έχει …………….και……………..ύφος, είναι όμως και μια ……………….. που  έχει
στόχο  να  μας…………….
(Δεύτερη διδακτική  ώρα)
ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ.
Δίνω ένα κείμενο από το βιβλίο ( γλωσσικές ασκήσεις για το γενικό λύκειο) σελ 209 με τίτλο ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΕΣ ,ΑΔΙΑΦΟΡΟΙ  ΙΔΙΩΤΕΣ.
Α .Τους το διαβάζω.
Β. Τους ζητώ ( χωρισμένοι σε ομάδες) να βάλουν ένα άλλο τίτλο στο κείμενο που να εκφράζει διαφωνία ή αγανάκτηση.
Γ. Τους ζητώ να βάλουν έναν ουδέτερο τίτλο.
Δ. Τους ζητώ να  φανταστούν ότι  ο  αρχισυντάκτης της εφημερίδας που εργάζονται
τους αναθέτει να συντομεύσουν το κείμενο, ώστε να γίνει 15 γραμμές…..
ΤΕΛΟΣ
ΕΑΝ ΤΟΥΣ ΔΩ ΟΡΕΞΑΤΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΖΗΤΗΣΩ ΝΑ ΜΟΥ ΓΡΑΨΟΥΝ ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ
ΤΑ  Μ.Μ.Ε………
(Τρίτη διδακτική ώρα)






           

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου