Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014

ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥ....2011-12

ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥ…….ΓΡΑΜΜΕΝΟ ΤΟ 2010-11.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ  ΤΟΝ ΝΟΕΜΒΡΗ ΤΟΥ 1973…
(ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ- ΛΥΚΕΙΟΥ)
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ :Κυρίες και κύριοι, αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες καλημέρα σας. Ας αφήσουμε τη μνήμη να μας ταξιδέψει στο χρόνο. Γιατί η μνήμη εμποδίζει την επανάληψη γεγονότων που σίγουρα όλοι δεν θέλουμε να επαναληφθούν.
Πιο συγκεκριμένα, ας πάμε 41 ολόκληρα χρόνια πριν, στα χρόνια της δικτατορίας .Εγώ θα σας παρουσιάσω τους πρωταγωνιστές  εκείνης της εποχής. Θα μιλήσουν μπροστά σας, θα αναλύσουν τις απόψεις τους και θα δικαιολογήσουν τη δράση τους. Εσείς θα κρίνετε ποιος έχει δίκιο. Έτσι απαιτεί η δημοκρατία..
Και πρώτα- πρώτα ο δικτάτορας, ο φασίστας, ο αδιάφορος πολίτης, ο δημοκράτης, ο φοιτητής, ο βασανιστής, ο χαφιές……
Κύριε δικτάτορα, έχετε το λόγο….
ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ: Κυρίες και κύριοι, εγώ πιστεύω ότι η δημοκρατία δεν είναι το καλύτερο πολίτευμα. Κι αυτό γιατί όπου λαλούν πολλοί κοκόροι αργεί να ξημερώσει, όπως λέει κι ο λαός…..
ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ: Πάλι καλά που πιστεύετε ότι είπε κάτι σωστό κι ο λαός.
ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ: Σκασμός ανάγωγε.! Μακρόνησος που σου χρειάζεται……
ΦΑΣΙΣΤΑΣ: Για όποιον δεν γνωρίζει τι ήταν η Μακρόνησος θα σας πω εγώ. Η Μακρόνησος λοιπόν είναι ένα νησί κοντά στο Σούνιο που στέλνονταν εξορία τα ένδοξα εκείνα χρόνια της δικτατορίας,  όλοι οι αναρχικοί, οι κομμουνιστές και γενικά οι εχθροί του καθεστώτος. Εκεί βασανίζονταν ,για το καλό τους, μέχρι δηλαδή να αλλάξουν μυαλά και να υπογράψουν δήλωση μετανοίας… Ωραία χρόνια…..
ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ: Ευχαριστώ για την πολύ χρήσιμη παρέμβασή σας αγαπητέ μου. Η καθεστηκυία λοιπόν τάξη κινδύνευε τότε, το 1967, να ανατραπεί από  αναρχοκομμουνιστικά στοιχεία που μιλούσαν για ελευθερίες, δικαιώματα, ανεξαρτησίες και άλλες τέτοιες αρλούμπες. Κατεβάσαμε λοιπόν και εμείς τα τανκς, μια ομάδα εθνικοφρόνων συνταγματαρχών και βάλαμε το λαό στο γύψο. Σύνθημά μας:<< Ελλάς, Ελλήνων , Χριστιανών.>>
ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ: Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών καθολικώς διαμαρτυρομένων. Που σημαίνει πως κάθε άλλο παρά συμφωνούσε ο λαός. Η συντριπτική πλειοψηφία ήταν κατά της δικτατορίας .Από φόβο την ανεχόταν μέχρι που κάποια στιγμή ξεπέρασε το φόβο και σήκωσε κεφάλι…
Σε οθόνη προβάλλονται τα εξής: Και σήμερα τα βασανιστήρια υπάρχουν. Σε φυλακές, σωφρονιστικά ιδρύματα, κρατητήρια, ανακριτικά γραφεία. Πόση δημοκρατία έχουμε;
ΑΔΙΑΦΟΡΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ: Εμένα πάλι , δεν με ένοιαζε το καθεστώς. Τι δικτατορία –τι δημοκρατία, εγώ τη δουλίτσα μου κοίταζα. Απέφευγα τις κακές συναναστροφές με ανθρώπους που μίλαγαν για αντίσταση και άλλες ανοησίες. Τελικά πολλοί απ αυτούς έφαγαν το κεφάλι τους. Βέβαια όταν έπεσε η δικτατορία έκανα κι εγώ τον ήρωα! Κάποιες φορές  έλεγα ότι ήμουν κι  εγώ στο Πολυτεχνείο ενώ ούτε καλά- καλά που πέφτει δεν γνωρίζω. Κι απ τις πολλές φορές που το άπα , το πίστεψα κι όλας…
ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ: Μακάρι όλοι οι πολίτες να ήταν σαν κι εσένα αγαπητέ μου. Φιλήσυχοι, υποταγμένοι, υπάκουοι. Όχι σαν κάτι άλλους ταραξίες που πού τους έχανες πού τους έβρισκες, όλο σε πορείες ,σε διαδηλώσεις, σε απεργίες και μυστικές συναντήσεις.
ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΣ: Εγώ κάτι τέτοιους μύρεσαι να τους βασανίζω. Γεμάτα τα κρατητήρια από δαύτους. Όταν τους  έπιαναν και τους έφερναν μπροστά μου, τους τσάκιζα τα κόκκαλα, έφτυναν της μάνας τους το γάλα.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ: Τα ξέρουμε τα κατορθώματα σου, μην ανησυχείς . Έγιναν και τραγούδι.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Λύγιζαν όμως από τα βασανιστήρια ;
ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΣ: Όχι τα παλιόσκυλα! Πείσμα να δεις , αφοβία! Δεν δίσταζαν να πεθάνουν κιόλας  για τις ιδέες  τους. Σήμερα, έχουν στοιχειώσει στα όνειρά μου. Έχω εφιάλτες… …Νόμιζα πως έτσι έπρεπε να κάνω… Να τους χτυπάω , να τους βασανίζω..Ήταν επικίνδυνοι, απάτριδες, μιάσματα..Έτσι μου είχαν πει οι ανώτεροί μου….
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Και τους πίστευες; Δεν αναρωτήθηκες ποτέ μήπως σε χρησιμοποιούν για να στηρίξεις μια άδικη εξουσία;
ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ: Πολύ αέρα πήρες αγαπητέ μου! Πώς τολμάς να υπερασπίζεσαι ανθρώπους σαν τον Αλέκο Αναγούλα ας πούμε που στις 13 Αυγούστου του 1968 έκανε απόπειρα δολοφονίας εναντίον μου στα καλά καθούμενα ,εκεί που πήγαινα να κυβερνήσω το λαό μου
ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Ότι και να λες κύριε δικτάτορα, εσύ και οι όμοιοί σου, είχατε καταντήσει την Ελλάδα μια ατελείωτη παράγκα. Οι έλληνες φοβισμένοι από το καθεστώς έβρισκαν διέξοδο μόνο στα γήπεδα και φυσικά για να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο ,είχες γεμίσει τον τόπο με χαφιέδες σαν τον κύριο από δώ. Για άκου κι ένα τραγουδάκι για του λόγου το αληθές.
Φοιτητής: Όσο για τον Αλέκο Παναγούλη που ανέφερες, η Ελλάδα τον έχει πια κατατάξει στους ήρωες  μαζί με όλους εκείνους που αντιστάθηκαν στην παράλογη βία της εξουσίας σου.
Χαφιές: Εσύ νεαρέ μου να κοιτάς τα μαθήματά σου που θα μας βγάλεις και γλώσσα. Αλλά βέβαια, τι περίμενες από αναρχικούς με μαλλιά και μούσια που απαιτούσαν να συναποφασίζουν ,να ψηφίζουν, να αμφισβητούν… Άνθρωποι σαν και μένα ,που με λες υποτιμητικά χαφιέ, στηρίζουν την κάθε εξουσία από αναρχικά στοιχεία σαν και σένα και τους ομοίους σου.
ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ: Εύγε παιδί μου. Αν όλοι οι Έλληνες συμπεριφέρονταν όπως εσύ, η εξουσία μου δεν θα ΄χε πέσει ποτέ. Αλλά τί τα θέλεις…… Ιδέες, δημοκρατίες, ελευθερίες  και  κουραφέξαλα και φυσικά τραγούδια του Θεοδωράκη .Χάθηκαν  τα  άλλα τα καλά τα τραγουδάκια ..Να σαν αυτό…..
ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ: Τ΄ άκουγαν κι αυτά! Όμως όπως φαίνεται και στο φινάλε του τραγουδιού, στις 21 Απριλίου του 1967 ημέρα Παρασκευή, βίαια κατέλαβες την εξουσία και κορδωνόσουν σαν κόκορας στο κοτέτσι. Επτά χρόνια στο γύψο. Αν δεν ήταν οι φοιτητές να σηκώσουν κεφάλι ακόμα στο σβέρκο μας θα σε είχαμε….
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Οι πνευματικοί άνθρωποι της εποχής ,οι ποιητές, οι συγγραφείς …….τί έκαναν; Δεν  διαμαρτυρήθηκαν ,δεν αντιστάθηκαν ;
ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ: Όσοι διαμαρτυρήθηκαν, εξορίστηκαν ή απελάθηκαν .Άλλοι προτίμησαν τη σιωπή ,άλλοι συμβιβάστηκαν και κάποιοι στήριξαν το καθεστώς…..
ΦΟΙΤΗΤΗΣ:Ο  Μ. Αναγνωστάκης  κοροϊδεύει θα λέγαμε τους ποιητές που συμβιβάστηκαν, που υποτάχτηκαν στο καθεστώς.Γράφει: Απολογία νομοταγούς

Γράφω ποιήματα μέσα στα πλαίσια που ορίζουν οι υπεύθυνες υπηρεσίες
Που δεν περιέχουν τη λέξη: Ελευθερία, τη λέξη: Δημοκρατία
Δεν φωνασκούν: Κάτω οι τύραννοι ή: Θάνατος στους προδότες
Που παρακάμπτουν επιμελώς τα λεγόμενα φλέγοντα γεγονότα
Γράφω ποιήματα άνετα και αναπαυτικά για όλες τις λογοκρισίες
Αποστρέφομαι τετριμμένες εκφράσεις όπως: σαπίλα ή καθάρματα ή πουλημένοι
Εκλέγω σε πάσα περίπτωση την αρμοδιότερη λέξη
Αυτή που λέμε «ποιητική»: στιλπνή, παρθενική, ιδεατώς ωραία.

Γράφω ποιήματα που δεν στρέφονται κατά της καθεστηκυίας τάξεως.
ΑΔΙΑΦΟΡΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ: Εγώ  πιστεύω ότι αυτό που χρειάζεται είναι εξυπνάδα. Να κοιτάς τη δουλειά σου και ν΄αφήνεις τους άλλους να βγάλουν το φίδι από την τρύπα .Και όταν τα καταφέρνουν να λες πως και εσύ βοήθησες. Θέλετε απόδειξη; Όποιον και να ρωτήσεις σήμερα από κείνη τη γενιά, όλοι λένε ότι ήταν μέσα στο Πολυτεχνείο. Τυχαίο; Δεν νομίζω.
ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ: Πολυτεχνείο! Έπρεπε να το  είχα γκρεμίσει συθέμελα , να το είχα ισοπεδώσει. Αν  το είχα κάνει δεν θα κλείνονταν μέσα εκείνοι οι αλήτες που με γελοιοποίησαν με τα συνθήματα και τις κραυγές τους .Μέχρι τότε είχαμε τον έλεγχο της κατάστασης. Μετά μας πήρε και μας σήκωσε
ΦΑΣΙΣΤΑΣ: Έχεις δίκιο αφεντικό .Εκείνες οι τρεις μέρες της κατάληψης του Πολυτεχνείου από τους φοιτητές ακόμα στοιχειώνουν τον ύπνο μου με εφιάλτες.
ΧΑΦΙΕΣ: Εγώ που μετά έχασα τη δουλειά μου : Τι να πω; Ακόμα βέβαια δεν κατάλαβα πως έγινε ..Αφού όλα τα είχαμε προβλέψει..Όλα…..
ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Αυτό που δεν είχατε προβλέψει είναι ότι η νεολαία δε σκύβει το κεφάλι στις απειλές ,δεν υποτάσσεται σε κανένα ζυγό ,δεν κάθεται φρόνιμα , δεν συμβιβάζεται. Γι αυτό και μπήκαμε στο Πολυτεχνείο με το σύνθημα ,Ψωμί ,Παιδεία, Ελευθερία, παρασύροντας μαζί μας χιλιάδες Έλληνες εργαζόμενους. Ο ραδιοφωνικός μας σταθμός έδωσε ελπίδα ότι η χούντα δεν είναι ανίκητη αλλά με αγώνες θα πέσει..
ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ: Κατάλαβες  φίλε μου ! Ένα τσούρμο ηλίθιοι αναρχικοί με όπλα και καδρόνια αμαύρωσαν την εικόνα της Ελλάδας καταστρέφοντας  την περιουσία του ελληνικού λαού.
ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Δεν είχαμε όπλα ,τα μόνα μας όπλα ήταν η καρδιά και η ψυχή. Η θέληση για ελευθερία ,για να μπορούμε να ζούμε χωρίς χαφιέδες, βασανιστές και όλα τα άθλια υποκείμενα που στήριζαν την δικτατορία σας. Και για του λόγου το αληθές….άκου
ΦΑΣΙΣΤΑΣ: Δακρύβρεχτες βλακείες .Γι αυτό εγώ λέω. Η δημοκρατία είναι ένα πολίτευμα που κάνουν κουμάντο οι πολλοί που συνήθως είναι ανόητοι και αμόρφωτοι. Αντίθετα ο φασισμός , η δικτατορία δίνει την δυνατότητα στους ικανούς ,στους έξυπνους ,στους καλύτερους να κυβερνάνε. .Δεν μας χρειάζονται οι εκλογές ,ούτε πολλές συζητήσεις που συνήθως δεν βγάζουν πουθενά .Τώρα αν χρειάζεται και λίγο ξύλο για να το καταλάβουν αυτό μερικοί, δεν είναι δα και σπουδαίο πράγμα..
ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΣ: Γεια στο στόμα σου ,έχεις δίκιο…..
ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ: Φασισμός  κύριε ,σημαίνει βαρβαρότητα ,ρατσισμό ,βία, φόβο, υποταγή, θάνατο .Ο φασισμός  έχει καταδικαστεί στη συνείδηση των ανθρώπων όλου του κόσμου γιατί μόνο αίμα και δάκρυα έφερε.
ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Οι χώρες που υπέστησαν το Φασισμό, καταδίκασαν στο μαρασμό ό,τι ωραίο και ευγενικό διέθεταν .Το μόνο που πλεονάζει σ΄ ένα τέτοιο καθεστώς είναι τα θύματα..
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Νομίζω πως ακούστηκαν όλες οι απόψεις των πρωταγωνιστών εκείνων των ημερών..Και τώρα ο λόγος στο κοινό….
(Οι μαθήτριες –μαθητές από το κοινό παίρνουν το λόγο….)
Μαθητής 1: Δεν νομίζω πως είναι δύσκολο να αποφασίσω. Η δημοκρατία είναι το πολίτευμα που με εκφράζει. Δημοκρατία όμως δεν είναι να ψηφίζω κάθε τέσσερα χρόνια αυτούς  που λένε τα λιγότερα ψέματα και μετά κάθομαι στα αυγά μου.
Μαθητής 2: Δημοκρατία δε θα πει μένω παθητικός ,αδιάφορος γι αυτά που συμβαίνουν γύρω μου αλλά συμμετέχω ενεργά ν΄αλλάξω  μαζί με τους συμπολίτες μου τη ζωή μας προς το καλύτερο…
Μαθητής 3: Δημοκρατία θα πει συντονισμένος αγώνας για καλύτερη παιδεία ,δικαιοσύνη για όλους τους πολίτες ,εργασία για όλους ,δικαιώματα αλλά και ευθύνες….
Μαθητής 4: Δημοκρατία θα πει  συνύπαρξη, αλληλεγγύη ,σεβασμός σε όλους τους πολίτες ανεξάρτητα από το χρώμα ,τη θρησκεία τους ,τη χώρα από την οποία προέρχονται.
Μαθητής 5: Δημοκρατία θα πει πολεμάμε το ρατσισμό και την περιθωριοποίηση των ανθρώπων .Είμαστε αλληλέγγυοι στους μετανάστες και στους πρόσφυγες και εκείνοι σέβονται τη χώρα που τους φιλοξενεί….
Μαθητής 6: Δημοκρατία θα πει αρνιέμαι μια ζωή χωρίς στόχους, χωρίς όνειρα, χωρίς φαντασία……
Μαθητής 7: Δημοκρατία θα πει αρνιέμαι να συμβιβαστώ με την χρεοκοπία των πολιτικών και της πολιτικής .Παίρνω την ευθύνη στα χέρια μου…
Μαθητής 8: Δημοκρατία θα πει αρνιέμαι να είμαι το πιόνι τους…….


                                                                                  Μαρία Φούκα







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου