Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2016

ΤΩ ΑΓΝΩΣΤΩ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩ....




Είσαι μάγος. Γιατί πρέπει κόντρα στους δύσκολους καιρούς να μπαίνεις στην τάξη σου χαμογελαστός και ανάλαφρος ,έτοιμος να κερδίσεις κάθε μέρα  ένα δύσκολο στοίχημα. Την επικοινωνία με τους μαθητές σου. Την απόλυτη  αυτή επαφή που στηρίζεται στην γνώση και στην αμφισβήτησή της αλλά κυρίως στην αγάπη για αυτή και τον δημιουργό της. Τον άνθρωπο. Καλείσαι να κάνεις θαύματα. Να διαπαιδαγωγήσεις, να διδάξεις, να ψυχολογήσεις , να  ερμηνεύσεις , να γαλουχήσεις , να προσελκύσεις και να στηρίξεις  το πιο όμορφο αλλά και το πιο δύσκολο σύμπαν. Τα παιδιά . Συχνά με πενιχρά μέσα ,με κακογραμμένα βιβλία  και με ακόμα πιο κακογραμμένες οδηγίες προς  ναυτιλλομένους , από επιστήμονες που την σχολική αίθουσα την γνωρίζουν μόνο  από φωτογραφίες. Αυτοί είναι ακόμα μεγαλύτεροι μάγοι. Κατορθώνουν!!!! μέσα σε σαράντα πέντε λεπτά να διδάξουν ευφάνταστα και  ποικιλοτρόπως, με ελάχιστα μέσα, δυσνόητα κείμενα, παρωχημένα και βαρετά, μαθητοκεντρικά πάντα χωρίς να μακρηγορούν, να επεξηγούν και να πλατειάζουν. Και το σημαντικότερο. Έχοντας κερδίσει την τάξη. Κάτι που εσύ δεν θα καταφέρεις ποτέ να πετύχεις αφού έκανες και κάνεις τραγικά λάθη στη διδασκαλία σου γιατί δεν ακολουθείς πιστά τα διατάγματα και τους κανόνες.. Στην αρχή, γνωστέ και άγνωστε συνάδελφέ μου, τους ακούς με το απαιτούμενο δέος. Σημειώνεις με ευλάβεια τις οδηγίες, αισθάνεσαι τις απαραίτητες τύψεις αν σου έχει ξεφύγει καμιά τελευταία αναγνωστική θεωρία και κοκκινίζεις από ντροπή αν έκανες την τετριμμένη ερώτηση: Ποιο το νόημα του μαθήματος; Αν πάλι σου ξεφύγει καμιά παραδοσιακή ερώτηση όπως:-Τι γνωρίζετε για το Χ ή το Ψ- πέφτεις του θανατά από τη στεναχώρια. Άσε αν ζητήσεις καμιά χρονική αντικατάσταση..Τότε είσαι σίγουρα για ψυχίατρο.. Ορκίζεσαι ότι ποτέ δεν θα το ξανακάνεις. Στη συνέχεια, όταν πολλά από αυτά που προτείνονται δεν εφαρμόζονται στην τάξη ,ή εφαρμόζονται με τεράστια αποτυχία, δειλά δειλά αρχίζεις να πιστεύεις στον εαυτό σου και στις δυνάμεις σου και τολμάς να κάνεις το μάθημά σου χωρίς φόβο αλλά με πολύ πάθος. Είναι ο μόνος τρόπος  να εμπνεύσεις τους μαθητές σου, να προσελκύσεις το ενδιαφέρον τους και τελικά την αγάπη και τον σεβασμό τους. Δεν λέω. Έκανες και κάνεις λάθη στη διδασκαλία σου. Η τάξη είναι ένας ολόκληρος κόσμος να διαχειριστείς και τα βιβλία παράθυρα ανοιχτά στο χάος. Η γνώση είναι ένα βουνό σιωπές , αινίγματα και ήττες. Εσύ καλείσαι να δαμάσεις τη φωτιά που γίνεται συχνά ο λόγος. Που καίει, τραυματίζει και τρυπά τα σπλάχνα των ανέμων που άπιαστοι θα σε δροσίζουν όμως. Αγαπημένε γνωστέ και άγνωστε συνάδελφέ μου. Όλες οι θεωρίες , οι τρόποι και οι διδακτικές προσεγγίσεις δοκιμάζονται μέσα στην τάξη και μέσα στην ψυχή σου. Εσύ και οι μαθητές σου, οι μαθητές σου κι εσύ είστε οι δυο πόλοι μιας μεγάλης σύγκρουσης που πρέπει τελικά να καταφέρει να βγάλει μια πρόταση ζωής και συνέχειας, μια πρόταση ευτυχίας. Γιατί η γνώση έχει νόημα μόνο όταν σε κάνει  ευτυχισμένο. Και μη ξεχνάς. Μια τάξη που σου χαμογελάει όταν μπαίνεις στην αίθουσα και σε θυμάται όταν βγαίνεις από αυτή  δείχνει ότι κάνεις σωστά τη δουλειά σου. Τίποτε άλλο δεν μετράει.                                                  
                                                                          ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου