Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2017

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΒΔΟΜΑΔΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΕΥΤΡΑΠΕΛΑ...


 ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

Ο Σύλλογος διδασκόντων του ………………………….. κατά τη συνεδρίασή του συζήτησε την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας για την Θεματική Εβδομάδα. Κατά τη συζήτηση διατυπώθηκαν προβληματισμοί και ενστάσεις.

. Οι ενότητες που καλύπτει η Θεματική Εβδομάδα, είναι αντικείμενο μαθημάτων που διδάσκονται στο σχολείο (Οικιακή Οικονομία, Βιολογία, Γλώσσα – Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή), οι ώρες μάλιστα των οποίων μειώθηκαν πρόσφατα από το υπουργείο. Ακόμη, η θεματολογία αυτή εντασσόταν και στο μάθημα των Βιωματικών Δράσεων, το οποίο επίσης καταργήθηκε από το υπουργείο.

* Η αναπροσαρμογή σε όλο το σχολικό πρόγραμμα για μία εβδομάδα, που πρέπει να γίνει με βάση την εγκύκλιο, θα ανατρέψει το προγραμματισμό που έχουν κάνει ήδη τα σχολεία αλλά και ο κάθε εκπαιδευτικός ξεχωριστά. Επιπλέον οι διδάσκοντες επιβαρύνονται με πρόσθετα γραφειοκρατικά και διοικητικά καθήκοντα σε βάρος του παιδαγωγικού και διδακτικού έργου τους,

*Ο τρόπος σχεδιασμού του όλου εγχειρήματος με αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων ανά διδακτική ώρα, ανά διδάσκοντα και ανά τάξη ή τμήμα και με δεδομένο ότι στις 20 Ιανουαρίου λήγει το Α΄Τετράμηνο με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις επιβεβλημένες διαδικασίες που υλοποιούνται το συγκεκριμένο διάστημα στα Γυμνάσια, δημιουργεί αναστάτωση στη λειτουργία των σχολείων.

* Χωρίς καμία επιμόρφωση οι εκπαιδευτικοί καλούνται σε ελάχιστο χρόνο να προετοιμάσουν και να αναπτύξουν σε βάθος ζητήματα ευαίσθητα, που ενδεχομένως ο τρόπος προσέγγισης να προκαλέσει προβλήματα και αντιδράσεις εντός και εκτός σχολείου και να επιφέρει αντίθετα παιδαγωγικά αποτελέσματα από τα αναμενόμενα.

Επιπλέον ακόμα και ειδικοί να κληθούν για να μιλήσουν στα παιδιά για τα θέματα που προτείνονται, δεν θα μπορέσουν μέσα σε μια βδομάδα να  τα προσεγγίσουν έτσι όπως πρέπει μια και στα περισσότερα σχολεία λείπουν οι χώροι και τα μέσα για να πραγματοποιηθούν αυτές οι συναντήσεις οι οποίες  πρέπει να είναι διαδραστικές με τη συμμετοχή μικρών ομάδων μαθητών κάθε φορά. Με λίγα λόγια τέτοια θέματα δεν θα πρέπει να προσεγγίζονται στη λογική μιας ομιλίας σε μεγάλα ακροατήρια γιατί ούτε το σκοπό τους επιτυγχάνουν ούτε υπάρχει χρόνος για να δημιουργηθεί κλίμα εμπιστοσύνης στους μαθητές για να ρωτήσουν και να μάθουν αυτά που επιθυμούν. Ο χώρος του σχολείου είναι ιερός. Όποιος μπαίνει και απευθύνεται στους μαθητές πρέπει να έχει πρώτα πρώτα  την παιδαγωγική κατάρτιση που απαιτεί αυτή η επαφή προκειμένου να μην τους δημιουργήσει τραύματα και επομένως περαιτέρω προβλήματα. Όσο καλός κι αν είναι ένας επιστήμονας, αν δεν είναι παιδαγωγός και δεν γνωρίζει από εφηβική ψυχολογία δεν θα μπορέσει να είναι χρήσιμος και αποτελεσματικός στα σχολεία μας. Αν το υπουργείο ενδιαφέρεται να ενημερώσει τους μαθητές για τόσο ευαίσθητα θέματα ας διορίσει ειδικούς εκπαιδευτικούς και ψυχολόγους που ξέρουν και το πώς και το τί θα πουν. Τέλος η προχειρότητα με την οποία πολύ σοβαρά ζητήματα αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο μιας θεματικής ,όπως λέγεται, εβδομάδας χωρίς να διασφαλίζεται η εγκυρότητα όσων θα ακουστούν, μας δημιουργεί μεγάλες αμφιβολίες για την χρησιμότητά της στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Τέλος, δράσεις με <<εξωσχολικούς>> παράγοντες στο χώρο του σχολείου πρέπει να λαμβάνουν χώρα εκτός σχολικού προγράμματος , απογευματινές ενδεχομένως ώρες, με τη σύμφωνη γνώμη των γονιών και την προαιρετική παρουσία των μαθητών. Έτσι δεν θα φαίνεται ότι υποκαθιστούν την εκπαιδευτική διαδικασία και τον ρόλο των εκπαιδευτικών αλλά δρουν συμπληρωματικά και παράλληλα. Εν ολίγοις ,δεν μπορείς να μειώνεις τις ώρες μαθημάτων στις οποίες διδάσκονται κατεξοχήν τα θέματα που προτείνεις να παρουσιαστούν ως πληροφορίες και ενημέρωση σε μια Θεματική Εβδομάδα.Είναι τουλάχιστον υποκρισία...

Λαμβάνοντας υπόψη του όλα τα παραπάνω ο Σύλλογος Διδασκόντων του ………………………………………… αποφάσισε να συνεχίσει την εκπαιδευτική διαδικασία, σύμφωνα με το πρόγραμμά του, με την αυτονόητη για τους εκπαιδευτικούς ευαισθησία, εντάσσοντας, άρα, όπου και όταν αυτό είναι εφικτό, στοιχεία της προτεινόμενης θεματολογίας. Εξάλλου στο σχολείο μας τα θέματα αυτά προσεγγίζονται στα πλαίσια των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, Θεατρικής Παιδείας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που κάθε χρόνο  και με πολύ κόπο υλοποιούνται στα σχολεία μας.

Υ.Γ: Το  παραπάνω κείμενο δεν είναι δικό μου. Κυκλοφορεί στο διαδίκτυο ως απόφαση κάποιων συλλόγων Γυμνασίων για την λεγόμενη Θεματική Εβδομάδα. Εγώ έχω συμπληρώσει το απόσπασμα με τα έντονα γράμματα συμφωνώντας με το σκεπτικό του. Πιστεύω πως χωρίς φόβο πρέπει να διατυπώνουμε τη γνώμη μας και  τη φωνή μας. Είναι και δικαίωμά μας και καθήκον μας. Με οποιαδήποτε κυβέρνηση. Xθες,Τώρα και στο Μέλλον...
Υ.Γ2: Η υστερία με την οποία κάποιοι καταφέρονται εναντίον των θεμάτων που προτείνονται από το υπουργείο στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας, δεν με εκφράζει καθόλου. Αντίθετα τη θεωρώ απαράδεκτη. Όλα μπορούν να διδαχτούν με το σωστό τρόπο και στο σωστό χρόνο..Όχι πρόχειρα και επιδερμικά.. Σε μια θεματική βδομάδα αλλά στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος από ειδικούς εκπαιδευτικούς  , παιδαγωγούς και ψυχολόγους . Χωρίς υστερίες και μεσαιωνικές αντιδράσεις...
                                                   ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου