Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025

Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ ΤΟΥ Μ.ΜΠΟΥΛΓΚΑΚΟΦ...ΘΕΑΤΡΟ ΚΙΒΩΤΟΣ ..ΑΘΗΝΑ..

Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ  ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΜΠΟΥΛΓΚΑΚΟΦ

ΣΚΟΡΠΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ..

Μια διαφορετική έως αλλόκοτη θεατρική παράσταση παρακολουθήσαμε  στο θέατρο ΚΙΒΩΤΟΣ στην Αθήνα σε άλλη μια θεατρική απόδραση που οργάνωσε η Α΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ και η θεατρική της ομάδα ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ το περασμένο Σάββατο…

Προσωπικά εγώ τρελαίνομαι να δυσκολεύομαι να κατανοήσω νοήματα και τεχνικές, θεατρικές και άλλες..Εκ πρώτης όψεως λοιπόν δεν ήταν καθόλου εύπεπτο το όλο εγχείρημα είτε ως θεατρικό στήσιμο είτε ως σημαντικό με την έννοια της σημασίας που φέρει το συγγραφικό πόνημα του Μ. Μπουλγκάκοφ. Όταν όμως πάρεις το χρόνο σου και την απόστασή σου,  τα πράγματα μιλάνε  από μόνα τους…Ακόμα ακόμα όταν μελετήσεις την εποχή που έζησε ο συγγραφέας στη Ρωσία το 1891-1940 σε μια χώρα όπου κοσμογονικές αλλαγές έχουν συντελεστεί μετά από τη θρυλική επανάσταση των Μπολσεβίκων και που εκατομμύρια άνθρωποι απ΄ άκρη σ΄ άκρη μιας αχανέστατης Σοβιετικής Ένωσης  πρέπει να εκπαιδευτούν και οφείλουν  να προσεγγίσουν το νέο μοντέλο του Σοβιετικού πολίτη, ξεπερνώντας τις μέχρι τότε απαράδεκτες ενστικτώδεις έως ζωώδεις  συμπεριφορές τους …Και προκύπτει έτσι η Καρδιά του Σκύλου..

Ένας  άσημος  σκύλος, ο  Σάρικ, πρέπει να ΒΕΛ-ΤΙ-Ω-ΘΕΙ….Να γίνει άνθρωπος,  παρακαλώ,  σύμφωνα με τις επιταγές  της επιστήμης που ξέρει καλά τη δουλειά της..Να παρεμβαίνει στη φύση που συχνά κάνει λάθη και να τα διορθώνει… Οι γιατροί που ανέλαβαν την μεταμόρφωση του χαριτωμένου σκύλου σε άνθρωπο με μια εγχείρηση , δεν αναγνώρισαν σε αυτόν τίποτα χαριτωμένο, τίποτα δηλαδή  για το οποίο αυτός ο σκύλος αξίζει να συνεχίσει να ζει ως τέτοιος που η φύση του υπαγορεύει…  Η μεταμόρφωση πρέπει να γίνει γρήγορα, βίαια , αποτελεσματικά τόσο ώστε ο σκύλος να μην μπει στη διαδικασία να επιλέξει τον τρόπο, την μέθοδο, την έκταση, την ταυτότητα αυτής της αλλαγής- μεταμόρφωσης… Κι όταν  στάθηκε στα δυο του πόδια σαν άνθρωπος και  έβγαλε φωνή  δήλωσε μπροστά στα κατάπληκτα μάτια και αυτιά των δημιουργών του  πως θέλει χαρτιά , θέλει ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ …Κάτι που αρχικά  του αρνούνται ως περιττό και άχρηστο..Γρήγορα όμως αναγκάζονται να του  δώσουν , αναγνωρίζοντας εμμέσως πλην σαφώς  ότι το αλλόκοτο πλάσμα που δημιούργησαν με την θεοποιημένη τους επιστήμη έχει ξεφύγει από τον έλεγχό τους..Απαιτεί αυτοδιάθεση...Με μια εντελώς υλιστική θεώρηση και καταργώντας κάθε μεταφυσική  νόμισαν  ότι για να γίνει κανείς άνθρωπος αρκεί μόνο να έχει μορφή που απλώς να τον θυμίζει και όχι μια καλλιέργεια, μια κουλτούρα , μια ψυχή, με ό, τι κουβαλάει αυτή η λέξη για τον καθένα μας..

Και ο χαριτωμένος σκύλος μεταμορφώνεται από τον υπερφίαλο επιστημονισμό τους σε έναν άνθρωπο- τέρας, αυθάδη και ανεξέλεγκτο,που σκοτώνει γάτες γιατί τώρα  έχει την εξουσία να το κάνει..Αλλά λέει και  σκληρές αλήθειες που οι δημιουργοί του ειναι δύσκολο να τις αντέξουν.. Κάποια μάλιστα στιγμή είδαμε τον γιατρό να προσποιείται τον σκύλο μιμούμενος το περπάτημά του στα τέσσερα, ίσως γιατί ο δημιουργός του ανθρώπου –σκύλου βαθιά μέσα του  φέρει κάτι από το δημιούργημά του, ακόμα κι αν αυτό το κάτι το περιφρονεί και το κατακρίνει…

Όλα τα παραπάνω είναι μονάχα μια παράμετρος  του έργου  που επέλεξα να σχολιαστεί..Και είναι εξόχως επίκαιρη..Γιατί μοντέλα ανθρώπων που πρέπει να λειτουργούν ως βελτιωμένα πρότυπα υπήρχαν και  υπάρχουν άφθονα σήμερα  και  προβάλλονται από τους έχοντας το νυστέρι δηλαδή την εξουσία να τα επιβάλλουν. Ο Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ μέσω της Τέχνης του ασκεί κριτική σ αυτή  την χωρίς προοπτική και σχέδιο, επιπόλαια μεταμόρφωση του σκύλου Σάρικ σε άνθρωπο ίσως θέλοντας να εκφράσει την αντίθεσή του σε κάθε τι  που παραβιάζει έως βιάζει την ανθρώπινη διαφορετικότητα με στόχο την προγραμματισμένη, χοντροκομμένα ομογενοποιημένη  και κατευθυνόμενη ΆΝΩΘΕΝ ανθρώπινη συμπεριφορά που αμφισβητεί την ελευθερία της αυτοδιάθεσης και της αυτογνωσίας..

Έτσι  ο άνθρωπος και η σκέψη του μπαίνει  σε καλούπια, αποκτά ετικέτες με συγκεκριμένο περιεχόμενο και  μορφή από τις οποίες δεν μπορεί να ξεφύγει, να διαφωνήσει, να απορρίψει..Καραδοκεί το νυστέρι που πετσοκόβει ό, τι  φαίνεται ανάρμοστο ή περισσεύει σύμφωνα με τις  επιταγές των εκάστοτε ιθυνόντων και των ΜΜΕ  θεραπαινίδων τους…. Τίποτα χαριτωμένο δεν αναγνωρίζεται  στο διαφορετικό, σ αυτό που ξεφεύγει από το τέλειο  ανθρώπινο μοντέλο που πρέπει να φτιάξουμε…Με αυτή τη λογική και τα Ωνάσεια σχολεία ( ας μου επιτραπεί αυτή η υπέρβαση)  απευθύνονται στους άριστους , τουλάχιστον στους καλύτερους από τους πολλούς μαθητές, που καλά θα κάνουν να αφήσουν τα χαριτωμένα τους παιχνίδια στις πλατείες και να ανασκουμπωθούν για να προσεγγίσουν το τέλειο μοντέλο του καλού μαθητή και πολίτη…

Η δημοκρατία μας πάσχει λοιπόν από ανάλογες συμπεριφορές των γιατρών του Μ Μπουλγκάκοφ που περιφρονούν και μεταμορφώνουν ό,τι δεν τους αρέσει, ό,τι διαφωνεί ή αποκλίνει από το γενικώς παραδεδεγμένο και ό,τι ακυρώνει μια διατεταγμένη, κατευθυνόμενη τελειότητα. Ξεχνάμε όμως πως ό,τι βιάζεται και παραβιάζεται  γίνεται συνήθως μπούμερανγκ και  εκεί που νομίζουμε  ότι το ξεφορτωθήκαμε βρισκόμαστε μπροστά στη χειρότερη εκδοχή του… Παράδειγμα;  Ο ξενοφοβικός Τζέι Ντι  Βανς αντιπρόεδρος του αμερικανού προέδρου Τραμπ στο συνέδριο  του Μονάχου κατέκρινε την Ευρώπη γιατί δεν έχει δημοκρατία παρά μόνο  αυτή των τραπεζών και του χρηματιστηρίου… όσο κι αν διαφωνώ γενικά μαζί του, ξέρω καλά ότι τον έθρεψαν αυτοί που στην Δημοκρατική Ευρώπη μέσα σε πολλά εισαγωγικά, δεν θέλουν να τον δουν στα μάτια τους..Γιατί είναι πράγματι οι δημοκράτες των Τραπεζών και των μεγάλων συμφερόντων που κρατούν το νυστέρι  των γιατρών της ΚΑΡΔΙΑΣ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ..

ΥΓ: Όποιοι διαφωνούν με τα λογικά ή παράλογα άλματά μου, δεν πειράζει… άλλωστε  το θέατρο  και γενικά η Τέχνη είναι μια καλή ευκαιρία να μοιραζόμαστε τις διαφωνίες μας..  Η παράσταση ήταν εξαιρετική με υπέροχες ερμηνείες..  Ευχαριστούμε .... 

                                                                                    ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ      

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου