ΓΙΟΡΤΗ- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ ΕΞΕΓΕΡΣΗΣ
ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗΣ 1973.(ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ)
Αφηγητής: Σαράντα ένα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την εξέγερση των
φοιτητών και όλων των δημοκρατικών πολιτών που τους στήριξαν στο Πολυτεχνείο,
ενάντια στη χούντα των συνταγματαρχών που κατέλυσε επτά ολόκληρα χρόνια τη
δημοκρατία στη χώρα μας. Στην αρχή της γιορτής μας θα παρακολουθήσετε ένα βίντεο με τα γεγονότα του αγώνα και της εξέγερσης των φοιτητών του
Νοέμβρη του 1973. Στη συνέχεια θα παρακολουθήσουμε μια συζήτηση με θέμα
<<τα πολλά πρόσωπα του φασισμού>>
ΜΑΘΗΤΉΣ 1: Όπως είδαμε στο βίντεο ,το
σύνθημα ΚΑΤΩ Ο ΦΑΣΙΣΜΟΣ και ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ Ο ΦΑΣΙΣΜΟΣ ήταν κυρίαρχα στον αγώνα
των φοιτητών του Πολυτεχνείου κατά της χούντας και της δικτατορίας. Για να
δούμε όμως .Ποιος είναι ο φασισμός; Ποια πρόσωπα έχει; Τι τον γεννά;
ΜΑΘΗΤΗΣ 2; Η αρχική σημασία του όρου φασισμός έτσι όπως
πρωτοχρησιμοποιήθηκε στην Ιταλία του
Μουσολίνι και στη Γερμανία του Χίτλερ σήμαινε έναν απολυταρχικό τρόπο
διακυβέρνησης από έναν αρχηγό- αυθεντία, που θα συνενώσει όλες τις τάξεις σε
ένα έθνος και μάλιστα το ανώτερο έθνος που έχει προορισμό να κυριαρχήσει στα
άλλα έθνη και φυλές…
ΜΑΘΗΤΗΣ 1: Σήμερα όμως η λέξη σημαίνει
κάθε άδικη, αντιδημοκρατική και βίαιη πράξη ,ιδεολογία, συναίσθημα ,συνήθεια
στο χώρο της πολιτικής ,της κοινωνίας, της οικογένειας και των σχέσεων.
ΜΑΘΗΤΗΣ 3: Είναι η ιδεολογία που
ποινικοποιεί τη διαφορετική άποψη ,τη διαφορετική εθνική ,θρησκευτική,
πολιτιστική ταυτότητα, τη διαφορετική σεξουαλική προτίμηση και προωθεί τη
μισαλλοδοξία ,το φθόνο και τη βία ενάντια στο κάθε υποψήφιο θύμα του. Είναι η
ιδεολογία που συμμαχεί με το ρατσισμό
και την ξενοφοβία.
ΜΑΘΗΤΗΣ 4 : Στην χιτλερική Γερμανία ο
φασισμός προπαγάνδιζε τον πόλεμο ως
λύση για το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο είχε περιέλθει η Γερμανία και ως
αιτία αυτού του αδιεξόδου τους Εβραίους και όλους τους λαούς που δεν ανήκουν
στην Αρία Φυλή. Έτσι ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος που θα
αιματοκυλήσει τους λαούς της Ευρώπης είναι
γεγονός.
ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ Α:
Όλοι οι Εβραίοι πολίτες ,άνδρες ,γυναίκες και παιδιά, τίθενται υπο διωγμόν
μέχρι τελικής εξοντώσεως στα στρατόπεδα συγκέντρωσης γιατί θεωρούνται
υπάνθρωποι , κατώτεροι , μη ανήκοντες στους καθαρόαιμους, στην Αρία Φυλή. Ως εκ
τούτου, είναι εχθροί του Γερμανικού έθνους και υπαίτιοι της οικονομικής κρίσης που ταλανίζει
τον Γερμανικό λαό.Υποχρεούνται να φοράνε το κίτρινο αστέρι.Σε αντίθετη περίπτωση θα εκτελούνται επί τόπου.
ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ Β :
Πριν όμως από τους Εβραίους θα εξοντώσουμε όλους τους αντιφρονούντες Γερμανούς
πολίτες αλλά και όλους τους ανάπηρους, ψυχικά ασθενείς, διανοητικά
καθυστερημένους Γερμανούς πολίτες που δεν ανταποκρίνονται στο πρότυπο του
πολίτη της Αρίας Φυλής.
ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ Γ : Υπάνθρωποι
θεωρούνται επίσης και πρέπει να εξοντωθούν: οι Κομμουνιστές, οι Ομοφυλόφιλοι,
οι Τσιγγάνοι , οι Μάρτυρες του Ιεχωβά , οι Αιχμάλωτοι Πολέμου από τις κατακτημένες
από τους Αρίους χώρες της Ευρώπης και όλοι όσοι είναι ανυπάκουοι και διαφωνούν
με το καθεστώς του Γ΄Ράιχ…
ΜΑΘΗΤΗΣ 5: ΚΙ οι Γερμανοί πολίτες;
Όσοι αντιδρούν εξοντώνονται. Οι περισσότεροι χειροκροτούν ,άλλοι αδιαφορούν και
άλλοι από φόβο σιωπούν. Είναι οι έντιμοι σε εισαγωγικά νοικοκυραίοι που κάνουν
τα στραβά μάτια όταν θίγονται οι
γείτονές τους ,ακόμα και οι φίλοι τους αλλά όχι οι ίδιοι.
ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ 1:Μπορεί να χουν δίκιο.
Εμένα τι με νοιάζει; Καλύτερα να κοιτάζω τη δουλειά μου, την οικογένειά μου, τα
λεφτά μου… .Ίσως αν φύγουν από τη μέση κάποιοι ,ζήσουμε οι άλλοι καλύτερα.
Άλλωστε εγώ είμαι χριστιανός έντιμος Γερμανός . Τι με νοιάζει εμένα για τους
Εβραίους; Για τους Τσιγγάνους, για τους Ομοφυλόφιλους;
ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ 2: Εγώ δεν συμφωνώ αλλά
φοβάμαι… Αν αντιδράσω, αν μιλήσω, αν δεν σωπάσω, θα πεθάνω…..
ΜΑΘΗΤΗΣ 6 : Ένα άλλο αποκρουστικό
πρόσωπο του φασισμού γνώρισαν οι Έλληνες στα
χρόνια της Γερμανικής κατοχής1941-44. Πείνα, βασανιστήρια, φυλακίσεις,
εκτελέσεις… Καλάβρυτα, Δίστομο, Μονοδέντρι Λακωνίας, Καισαριανή, Κοκκινιά, και
τόσοι άλλοι ηρωικοί τόποι βάφονται με αίμα…..
ΜΑΘΗΤΗΣ 7: ΜΠΛΌΚΟ….Όταν ο φασισμός σκοτώνει χωρίς έλεος…..
ΜΑΘΗΤΗΣ 8: <<Δεν είχε φέξει
ακόμα όταν εβούιζε τριγύρω… Προσοχή! Όλοι οι άντρες κρυφτείτε!..Δεν πρόλαβαν!
Μέσα στο μισοσκόταδο δεν εξεχώριζες καλά! Μπλόκο! Φώναζαν …Μπλόκο! Μας
κυκλώσανε από παντού… Βγαίνανε οι γυναίκες ,τις λόγχιζαν μπρος στο κατώφλι
τους. Αποσπούσανε τα παιδιά από τους πατεράδες. Τους άντρες τους εσέρνανε από
τα πόδια και από τα μαλλιά..Μέσα στο μισοσκόταδο ξεχώριζες ένα βογγητό, δεν
έβλεπες πρόσωπο..Ξημερωθήκανε οι άντρες όλοι γονατιστοί… Ώσπου έσκασε ο ήλιος
και ήρθε τότε η μάσκα…Ένα πανί
κατάμαυρο της σκέπαζε την κεφαλή, φαίνονταν μόνο μάτια κι έδειχνε με το
δάχτυλο. Έδειχνε με το δάχτυλο και προχωρούσε. Στήσανε τα πολυβόλα και τους
εγάζωσε η ριπή.. Εσβάρνιζε το αίμα .Τους άλλους που απομείνανε ,τους βάλανε στη
μέση και μαζί με τον ήλιο που εβάδιζε στον ουρανό ,τραβούσαν για τη δύση… Δεν
τους ξανάδε κανείς ,επέρασαν πολλά
σύνορα , εχάθηκαν στην Ευρώπη μέσα στα στρατόπεδα….>>
ΜΑΘΗΤΗΣ 9: Ο φασισμός επανήλθε στην
Ελλάδα τα μαύρα χρόνια της δικτατορίας 1967- 1973..
ΑΝΑΚΡΙΤΗΣ 1 : ( απευθυνόμενος σε έναν
κρατούμενο ) Ώστε
στο σπίτι σου βρέθηκαν προκηρύξεις και αφίσες εναντίον του καθεστώτος,
απαγορευμένα βιβλία και εφημερίδες…
ΑΝΑΚΡΙΤΗΣ 2: Για αυτό θα σε βασανίσουμε,
θα σε φυλακίσουμε, θα σε εξορίσουμε θα σε εξοντώσουμε… .για να μάθεις να μη συμμορφώνεσαι
προς τας υποδείξεις…..
ΜΑΘΗΤΗΣ 10: Στα χρόνια της δικτατορίας
1967-1973, το φασιστικό καθεστώς της χούντας εξαπέλυσε πρωτοφανές κυνηγητό
εναντίον των δημοκρατικών πολιτών με βασανιστήρια, εξορίες ,φυλακίσεις
,δολοφονίες ,ασφυκτική λογοκρισία στον τύπο, στην Τέχνη, ( κινηματογράφο,
θέατρο, συγγραφή) και προσπάθεια φίμωσης κάθε ελεύθερης συνείδησης.
ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΝΟΜΟΤΑΓΟΥΣ ΤΟΥ
ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ.
Γράφω ποιήματα μέσα στα πλαίσια που ορίζουν οι υπεύθυνες
υπηρεσίες
Που δεν περιέχουν τη λέξη: Ελευθερία, τη λέξη: Δημοκρατία
Δεν φωνασκούν: Κάτω οι τύραννοι ή: Θάνατος στους προδότες
Που παρακάμπτουν επιμελώς τα λεγόμενα φλέγοντα γεγονότα
Γράφω ποιήματα άνετα και αναπαυτικά για όλες τις λογοκρισίες
Αποστρέφομαι τετριμμένες εκφράσεις όπως: σαπίλα ή καθάρματα ή πουλημένοι
Εκλέγω σε πάσα περίπτωση την αρμοδιότερη λέξη
Αυτή που λέμε «ποιητική»: στιλπνή, παρθενική, ιδεατώς ωραία.
Γράφω ποιήματα που δεν στρέφονται κατά της καθεστηκυίας τάξεως.
Που δεν περιέχουν τη λέξη: Ελευθερία, τη λέξη: Δημοκρατία
Δεν φωνασκούν: Κάτω οι τύραννοι ή: Θάνατος στους προδότες
Που παρακάμπτουν επιμελώς τα λεγόμενα φλέγοντα γεγονότα
Γράφω ποιήματα άνετα και αναπαυτικά για όλες τις λογοκρισίες
Αποστρέφομαι τετριμμένες εκφράσεις όπως: σαπίλα ή καθάρματα ή πουλημένοι
Εκλέγω σε πάσα περίπτωση την αρμοδιότερη λέξη
Αυτή που λέμε «ποιητική»: στιλπνή, παρθενική, ιδεατώς ωραία.
Γράφω ποιήματα που δεν στρέφονται κατά της καθεστηκυίας τάξεως.
ΜΑΘΗΤΗΣ 11:Ο ξεσηκωμός των φοιτητών του
Πολυτεχνείου το Νοέμβριο του 1973 ενάντια στο φασισμό ,στη δικτατορία και στη
βία του κράτους των συνταγματαρχών αποτελεί για μας σήμερα παράδειγμα αγώνα και
αντίστασης σε οτιδήποτε αμφισβητεί ή σκοτώνει την δημοκρατία….
Γιατί όπως λέει και ο Τάσος
Λειβαδίτης ,ο σπουδαίος μας ποιητής….
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν΄αγωνίζεσαι για την ειρήνη και
για το δίκαιο.
Θα βγείς στους δρόμους, θα φωνάξεις, τα χείλια σου θα
ματώσουν απ΄τις φωνές
το πρόσωπό σου θα ματώσει από τις σφαίρες – μα ούτε βήμα πίσω.
Κάθε κραυγή σου μια πετριά στα τζάμια των πολεμοκάπηλων
Κάθε χειρονομία σου σα να γκρεμίζει την αδικία.
Και πρόσεξε: μη ξεχαστείς ούτε στιγμή.
Έτσι λίγο να θυμηθείς τα παιδικά σου χρόνια
αφήνεις χιλιάδες παιδιά να κομματιάζονται την ώρα που παίζουν
ανύποπτα στις
πολιτείες
μια στιγμή αν κοιτάξεις το ηλιοβασίλεμα
αύριο οι άνθρωποι θα χάνουνται στη νύχτα του πολέμου
έτσι και σταματήσεις μια στιγμή να ονειρευτείς
Δεν έχεις καιρό
δεν έχεις καιρό για τον εαυτό σου
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.
ΜΑΘΗΤΗΣ 11: Οι φοιτητές
λοιπόν πάλεψαν. Αγωνίστηκαν προτάσσοντας τα στήθη τους στη βία και στη
βαρβαρότητα μιας ανάλγητης παράνομης εξουσίας.
ΜΑΘΗΤΗΣ 10: Ανώτατες
Σπουδές (Δημήτρης Ραβάνης-Ρεντής)
Σταματήσανε τα μαθήματα
να κάνουμε ανώτατες σπουδές στους δρόμους.
Οι αρχιτέκτονες χτίζουν οδοφράγματα
οι γιατροί μαθαίνουν τον πόνο
οι νομικοί κάνουν πρακτική εξάσκηση στο δίκιο
οι μαθηματικοί μετρούν τις δυνάμεις
οι μηχανικοί κατασκευάζουν χιλιοκύκλους
οι φυσικοί ελέγχουν τη σύνθεση του αίματος.
Οι ζωγράφοι,
με το καβαλέτο τους στημένο μπροστά στα τανκς
ζωγραφίζουν το θάνατο.
ΜΑΘΗΤΗΣ 12: ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΙΕΡΟΛΟΧΙΤΕΣ του Γ.Μολυβιάτη
ΘΑ ΄ρχεται η Άνοιξη στον τύμβο της νιότης σας
Να σκορπά
λουλούδια και χαμόγελα.
Θα ΄ρχεται ο
Ήλιος βασιλεύοντας
Να τον
στεφανώνει με τις πορφύρες του.
Θα ΄ρχεται η
Αυγή με τα αργυρά της δάκρυα
Κι η Πούλια
με τα ασήμια της .
Κι η Νύχτα θα παίρνει τη φωνή σας
ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ…
Και θα την εξακοντίζει στα ακρούρανα
Των αιώνων……
ΑΦΗΓΗΤΗΣ::Και σήμερα; Έχει ο φασισμός πρόσωπο;
ΜΑΘΗΤΗΣ 12:Έχει πρόσωπο όταν σκοτώνει μετανάστες ,όταν
βιαιοπραγεί και σπέρνει το μίσος εναντίον ανθρώπων που αναγκάστηκαν να
εγκαταλείψουν τη χώρα τους για μια καλύτερη ζωή. Ας τους ακούσουμε.
ΜΕΤΑΝΑΣΤΗΣ 1:Ίσως αυτό τα λόγια δεν έχουν καμιά επιρροή στους Έλληνες, στην Ευρώπη και
στον κόσμο όλο, ίσως δεν έχουν νόημα γι΄ αυτούς. Γιατί είμαστε πρόσφυγες;
Υποφέρουμε από τριάντα χρόνια πολέμων στο Αφγανιστάν. Αγανακτήσαμε απ΄τον
πόλεμο και τη βία.Γι αυτό βρισκόμαστε στις πύλες της Ευρώπης αναζητώντας άσυλο.
Αν εμείς , οι οικογένειές μας, τα μικρά
παιδιά μας ,οι φίλοι μας δεν είχαμε υποστεί τη βία , τον πόλεμο και την
τρομοκρατία, τις βόμβες και τις ρουκέτες στη χώρα μας ,δεν θα είχαμε καταφύγει
σαν πρόσφυγες σε καμιά χώρα και δεν θα ήταν αυτό το μοναδικό χαρακτηριστικό που
βλέπουν όλοι σε μας ,του πρόσφυγα.
ΜΕΤΑΝΑΝΑΣΤΗΣ 2: Από τους ήχους των όπλων
και των εκρήξεων ,από τα κατεστραμμένα και καμένα σπίτια μας έχουμε μαύρες
αναμνήσεις. Όπου κι αν πήγαμε ,αντί για τη βοήθεια που αναζητούσαμε βρήκαμε
τιμωρία. Δεν είμαστε εγκληματίες ,μη μας κατηγορείτε και μη μας φέρεστε σαν
εγκληματίες. Δραπετεύσαμε από το Αφγανιστάν εξαιτίας του πολέμου ,διασχίσαμε
χιλιάδες μίλια κάτω από αμέτρητους κινδύνους
για να βρούμε καλύτερη ζωή, ελευθερία και δημοκρατία ,αλλά δεν βρήκαμε τίποτα εδώ.
Κι όμως εσείς οι Έλληνες ξέρετε καλά από μετανάστευση και από προσφυγιά. Ξέρετε
από φιλοξενία και από αλληλεγγύη καθώς είναι θεσμοί πολύ ισχυροί από τα
πανάρχαια χρόνια στη χώρα σας. . Βοηθήστε
μας .Μη δικαιολογείτε την βία που μας
στοχοποιεί ,την ιδεολογία του φασισμού που μας θεωρεί σκουπίδια…
Είμαστε άνθρωποι…….
ΜΑΘΗΤΗΣ 13:Ο σύγχρονος φασισμός συχνά φοράει το
προσωπείο δημοκρατικών κομμάτων και κυβερνήσεων που με την πρακτική και τις
αποφάσεις τους καταπατούν το σύνταγμα μιας χώρας, οδηγώντας τους πολίτες στην
απόγνωση , στο φόβο, στη φτώχεια και στην εξαθλίωση.
Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ γράφει στο έργο του
<<Ο τρόμος και η αθλιότητα του Γ΄Ράιχ>>:
Αυτοί που
αρπάνε το φαΐ απ΄το τραπέζι
Κηρύχνουν τη
λιτότητα.
Αυτοί που
παίρνουν όλα τα δοσίματα
Ζητάνε
θυσίες.
Οι χορτάτοι
μιλάν στους πεινασμένους
Για τις
μεγάλες εποχές που θα ρθουν.
Αυτοί που τη
χώρα σέρνουνε στην άβυσσο
Λεν πως η
τέχνη να κυβερνάς το λαό
Είναι πολύ
δύσκολη για τους ανθρώπους του λαού.
ΜΑΘΗΤΗΣ 14: Ο σύγχρονος φασισμός έχει συχνά το προσωπείο
έγκριτων δημοσιογράφων και ισχυρών μέσων μαζικής ενημέρωσης που παραπληροφορούν
,κατασκευάζουν ειδήσεις, αποπροσανατολίζουν
και τελικά οδηγούν τους πολίτες στην αδράνεια ,στην αλλοτρίωση και στην
υποταγή.
ΜΑΘΗΤΗΣ 15:Ο φασισμός και σήμερα βρίσκει τους οπαδούς
του ανάμεσα σε ανθρώπους χτυπημένους από την οικονομική κρίση , άνεργους,
ξενοφοβικούς, χωρίς ιδιαίτερη μόρφωση που κατηγορούν συλλήβδην το πολιτικό
σύστημα για διαφθορά και που είναι έτοιμοι να θεωρήσουν τη δημοκρατία και τους
θεσμούς της άχρηστους και περιττούς.
ΜΑΘΗΤΗΣ 16: Γι αυτό δεν αφήνω να με ξεγελάσει ο φασισμός.
Είμαι αλληλέγγυος με όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από το χρώμα τους , τη
θρησκεία τους, το έθνος, την πολιτική και ιδεολογική τους τοποθέτηση, τη
σεξουαλική τους προτίμηση.
ΜΑΘΗΤΗΣ 17:Διεκδικώ το δικαίωμα όλων στη δουλειά ,στη
μόρφωση ,στην τέχνη και στον πολιτισμό χωρίς διακρίσεις. Καταδικάζω το ρατσισμό
και την ξενοφοβία.
ΜΑΘΗΤΗΣ 18: Καταδικάζω τον
πόλεμο που
δημιουργεί πρόσφυγες, μετανάστες και καταδικάζω και τις κυβερνήσεις που επιλέγουν τον πόλεμο για να προωθήσουν τα
οικονομικά τους συμφέροντα..
ΜΑΘΗΤΗΣ 19: Δεν αδιαφορώ όταν χτυπιέται η δημοκρατία
,όταν ασκείται βία πάνω σε οποιονδήποτε πολίτη Έλληνα ή ξένο, βία είτε σωματική
είτε ψυχολογική.
ΜΑΘΗΤΗΣ 20:Συμμετέχω ενεργά στα κοινά και καταδικάζω
οποιαδήποτε φασιστική απόφαση –ενέργεια- δράση. Κρίνω και τίποτε δεν αποδέχομαι
παθητικά.
ΜΑΘΗΤΗΣ 21: Ο άνθρωπος πρέπει να αντιτάξει στη βία και στο φασισμό
την ανθρωπιά του, τις αξίες του ,την καρδιά αλλά και το μυαλό του.
ΜΠΕΡΤΟΛΤ
ΜΠΡΕΧΤ
Στρατηγέ ,το
τανκς σου είναι δυνατό μηχάνημα.
Θερίζει δάση
ολόκληρα και εκατοντάδες άντρες αφανίζει.
Μόνο που
έχει ένα ελάττωμα . Χρειάζεται οδηγό .
Στρατηγέ ,το
βομβαρδιστικό σου είναι πολυδύναμο.
Πετάει πιο
γρήγορα από τον άνεμο.
Και από τον
ελέφαντα σηκώνει βάρος πιο πολύ.
Μόνο που
έχει ένα ελάττωμα. Χρειάζεται πιλότο.
Στρατηγέ , ο
άνθρωπος είναι χρήσιμος πολύ.
Ξέρει να
πετάει, ξέρει και να σκοτώνει.
Μόνο που
έχει ένα ελάττωμα.
Ξέρει να
σκέφτεται. Ξέρει να σκέφτεται.
ΞΕΡΕΙ ΝΑ
ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ……
ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου