Τρίτη 22 Ιουνίου 2021

A ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΝ.....

A ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΝ

 

Ανυπότακτο

Και ανυπάκουο

Και ασταθές

Θόρυβο κάνει

Όπλο και κάνη

Και το προσέχεις

Θέλεις δε θες

 

Ανυποψίαστο

Ανυποχώρητο

Και αμαθές

Από τα λάθη του

Ποτέ δεν έμαθε

Τώρα και χθες

 

Ανυπολόγιστο

Και απροσάρμοστο

Και αναληθές

Ψέματα λέει

Και σε πληγώνει

Φταις ή δε φταις

 

Ανοικονόμητο

Ανικανοποίητο

Και απαθές

Δε συγχωρεί

Δεν ησυχάζει

Δεν συγκινείται

Όσο κι αν κλαις

 

Απροκατάληπτο

Και ακατάληπτο

Και ασυνεχές

Ρίζες φυτρώνει

Δεν  σε φορτώνει

Με ενοχές

 

Απροσδιὀριστο

Και ακαθόριστο

Και ανασφαλές

Μέσα του κλείνεται

Δύσκολα δίνεται..

Χωρίς καθόλου

Προδιαγραφές..


Αναμφισβήτητο

Και αναμφίβολο

Και ασαφές..

Όλοι ρωτάνε

Αυτό που κρύβει

Κι ας είναι τούτο

Το προφανές…

 

Αναρμόδιο

Και ανορθόδοξο

Και αφανές

Σημάδια κρύβει

Μέσα στην άμμο

Και σε εκπλήσσει

Στο διηνεκές…..

 

ΥΓ: Α Στερητικό..Το συμπαθούσα πάντα..Δεν φλυαρεί..Σε ξελασπώνει από αναλύσεις και ξόδεμα σκέψης και λέξεων. Δωρικό. Αυστηρό,  μα αληθινό στην τοποθέτησή του. Σχεδόν θυμωμένο. Τελεσίδικο. Δεν αφήνει περιθώρια για παρανοήσεις .Ίσως αντιπαθητικό αλλά εύστοχο. Αντίθετο αλλά και μόνο. Όπως κάποιοι άνθρωποι, ζώα, λουλούδια…

 

Όμως

 

Τρία σκαλοπάτια αν περπατήσει, γίνεται αμέσως….

Ασυνείδητο

Ανήθικο

Και Απεχθές..( Φουλ, χωρίς στερητικό…)

                                              ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

 



 

Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ.. ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΗΣ Α΄΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ...



Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ….ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΗΣ Α΄΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ

Η Θεατρική Παράσταση που παρακολουθήσαμε χθες από την θεατρική ομάδα της Α΄ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ , στο όμορφο θεατράκι  της  Κρήνης μας αποζημίωσε απόλυτα.. Το περιμέναμε σαν βάλσαμο σε περίοδο ξηρασίας (βλέπε καραντίνα, μάσκες, αντισηπτικά και άλλα της  καραντίνας…λάφυρα)

Οι άξιοι συνάδελφοι λοιπόν του…. μυστικού θιάσου …του κρυφού σχολειού των προβών και των προβών και των προβών…(πόση πολλή δουλειά αλήθεια για να στηθούν και να ξεστηθούν όλες οι πτυχές του ανθρώπινου πόνου , της εκδίκησης και της ανέχειας… υλικής και ηθικής….) μας ταξίδεψαν και πάλι σε μια πικρή και μαύρη κωμωδία όπου το απόλυτα τραγικό εξισορροπείται από το κωμικό και το αφελές δημιουργώντας  τελικά μια Αλήθεια διαχρονική και  αδιαμφισβήτητη..(την αναλύω παρακάτω στο σχόλιό μου για την υπόθεση του έργου..)

Υπέροχη μουσική και φώτα και ερμηνείες και κουβάλημα και ξεκουβάλημα και σκηνικά ευφάνταστα ,συγκινητικά όλα, από ανθρώπους αποφασισμένους να μην υποκύψουν στην ακινησία των όποιων-- για το καλό μας και το κακό μας --απαγορεύσεων…..

Οι τρυφεροί και πικροί στίχοι του αγαπημένου μου Μ.Ελευθερίου

Αυτός ο τόπος , αυτό το χώμα

Και πεθαμένους δεν μας θέλει ακόμα

Έδεσαν απόλυτα με την ιστορία της Προκοπίας αλλά και της Ελλάδας του σήμερα και της ανθρωπότητας του αύριο ….

 

Θα ήθελα να ευχαριστήσω έναν έναν προσωπικά τους  σπουδαίους συντελεστές αυτής της παράστασης… Τιτάνια η προσπάθειά τους, άρτια και απολύτως συνεπής με το στόχο του έργου να μη δώσει απαντήσεις απλώς αλλά να ξεκινήσει μια συζήτηση για την ανθρώπινη μοίρα και τα τραγικά αδιέξοδά της… Τέλος, να ευχαριστήσω την ψυχή της θεατρικής ομάδας , τον Φώτη Λάζαρη ,για την ακούραστη και αδιάλειπτη παρουσία της Θεατρικής Ομάδας στα δύσκολα χρόνια της Πανδημίας …

 

ΚΑΠΟΙΑ ΣΧΟΛΙΑ  ΜΟΥ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ..

 

Σύμφωνα με τη θεωρία του χάους, ένα φαινομενικά ασήμαντο συμβάν μπορεί να λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις, αν πυροδοτήσει ένα μηχανισμό αλυσιδωτών αντιδράσεων (κατά τον γνωστό αμερικανό Μετεωρολόγο Edward Norton Lorentz). «Μια πεταλούδα που χτυπά τα φτερά της στον Αμαζόνιο θα μπορούσε να είναι υπεύθυνη για την καταιγίδα που θα ξεσπάσει την επόμενη μέρα ή τρεις μήνες αργότερα στην Κίνα».

Την Κλαίρη Ζαχανασιάν φυσικά σε καμιά περίπτωση δεν μπορείς να την πεις πεταλούδα..Νυχτερίδα μπορεί..Πεταλούδα ποτέ..όμως το Χάος που προκάλεσε η εκκεντρική και κυνική παρουσία της στους κατοίκους της Προκοπίας είναι ανάλογο και άκρως ..προβλέψιμο..Ο πληγωμένος  έρωτάς της  για τον Άλφρεντ Ιλ υπερίπταται όχι σαν μια δύναμη μεταμορφωτική και  μετουσιωτική αλλά σαν μια  καταστροφική και αυτοκαταστροφική Καιν—ική ενσάρκωση του κακού που όλοι ανεξαιρέτως έχουμε μέσα μας..

Σύμφωνα με ένα τούρκο ποιητή –που δεν θυμάμαι το όνομά του— <<όλοι οι άνθρωποι έχουμε μέσα μας ένα ποτάμι που ποτέ δεν ξέρουμε κατά που θα κυλήσει>>

Αυτό το ποτάμι είναι η καταστροφή μας αλλά και η σωτηρία μας.. Οι δικαιολογίες και τα άλλοθι που χρησιμοποιούμε κάθε φορά για να το κατευθύνουμε κάπου, <<οι αξίες και τα ιδανικά>> που προβάλλουμε για να στουθοκαμηλίσουμε και να κρυφτούμε πίσω από το δάκτυλό μας για να πετύχουμε τελικά το σκοπό μας που είναι το συμφέρον μας με την όποια μορφή του (χρήμα, δόξα, φήμη, έρωτας…)είναι η υπόθεση αυτού του τόσο πρωτότυπου όσο και κοινότυπου έργου…

Πρωτότυπο γιατί  Κάθαρση με την Αρχαιοελληνική ματιά δεν υπάρχει..Καμιά ηθική τάξη δεν αποκαθίσταται..Οι ήρωες παρουσιάζονται από την αρχή μέχρι το τέλος ως τέρατα, μικρά ή μεγάλα που ενοχλούν τον θεατή το ίδιο.. Μάλιστα τα μικρά, ίσως τον ενοχλούν περισσότερο..Είναι οι πολίτες εκείνοι της Προκοπίας που με πρόσχημα τη δικαιοσύνη , πέφτουν ως λύκοι πάνω στο θύμα για ένα δισεκατομμύριο..Το Θύμα τώρα, Ο Άλφρεντ Ιλ, δεν πάσχει ανάξια, όπως οι ήρωες της τραγωδίας..Φαίνεται στο τέλος να συνειδητοποιεί και να αποδέχεται το τίμημα των πράξεών του γιατί απλούστατα δεν μπορεί να κάνει αλλιώς όχι γιατί συναισθάνθηκε το βάθος και το ύψος των αμαρτημάτων του..Γι αυτό δεν μας αγγίζουν τα σπαραξικάρδια ξεσπάσματά του ούτε οι πληγωμένοι μορφασμοί του λίγο πριν το τέλος…  Η Κλαίρη Ζαχανασιάν από την άλλη,  η μεφιστοφελική  φιγούρα του έργου δεν δικαιώνεται..Σκοτώνει, εκδικείται, εκμεταλλεύεται την ανέχεια και τη φτώχεια των άλλων, αλλά δεν δικαιώνεται..Ούτε αυτή, ούτε ο Έρωτάς της που χρησιμοποιείται  ως άλλοθι για τις φριχτές της πράξεις.. Μια αντίστοιχη ηρωίδα , η Μήδεια του Ευριπίδη, που για τον πληγωμένο έρωτά της για τον Ιάσονα σκοτώνει τα ίδια της τα παιδιά, εγκαταλείπει τη σκηνή στο τέλος του έργου χωρίς να έχει δικαστεί από την ανθρώπινη δικαιοσύνη..Το κοινό όμως δεν ενοχλείται..Ξέρει ότι η τάξη έχει αποκατασταθεί..Γιατί δεν υπάρχει τιμωρία φοβερότερη από το να σκοτώσει μια μάνα τα ίδια της τα παιδιά..Η Κλαίρη Ζαχανασιάν όμως στέκεται μπροστά μας ως  μια ύπαρξη υποχθόνια, δαιμονική παρά το πληγωμένο αναμφισβήτητα άλλοθί της, αλλά δεν τη συμπονούμε, δεν ταυτιζόμαστε, δεν επικροτούμε ….

Ἰσως η επιτυχία του έργου είναι αυτή… Να μην βάλει έναν τρελό στο τέλος του έργου να κάνει τη διαφορά μένοντας πιστός στις αρχές και στα ιδανικά της τρέλας του αλλά να επιμείνει---και αυτό είναι το κοινότυπο του έργου αυτού---πως  δεν υπάρχουν εύκολες-έντιμες απαντήσεις στα τραγικά διλήμματα των ανθρώπων…

Παρόλο που

The answer, my friend, is blowin' in the wind, λέει τo τραγούδι που η Κλάιρη Ζαχανασιάν σιγοτραγουδάει στο τέλος του έργου…

 Με  αυτό τελειώνω ….Ξέρω ότι ο καθένας που παρακολούθησε την υπέροχη αυτή δουλειά της Θεατρικής Ομάδας της Α΄΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ ..θα βρει μόνος του όλες τις απαντήσεις…

ΥΓ: Το ποίημα του έμπορα που παραθέτω ως υστερόγραφο είναι κι αυτό ενδεικτικό της  ανθρώπινης μοίρας …Να έχει μια τιμή είτε πουλιέται, είτε αγοράζεται….

 

Το τραγούδι του έμπορα του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ

 

 Ρύζι έχει κει κάτω κοντά στο ποτάμι

Εκεί ψηλά στο βουνό χρειάζονται ρύζι

Αν το ρύζι το κρύψουμε στις αποθήκες

θ’ ακριβύνει το ρύζι γι’ αυτούς εκεί πάνω

Οι μαούνες του ρυζιού θα ‘χουν λιγότερο ρύζι

και το ρύζι φτηνότερο θα ‘ναι για μένα

 

Τι είναι στ’ αλήθεια το ρύζι

Πού να ξέρω το ρύζι τι είναι

Ποιος να το ξέρει τάχα

Δεν ξέρω το ρύζι τι είναι

Ξέρω την τιμή του μονάχα

 

Φτάνει χειμώνας και χρειάζουνται ρούχα

Πρέπει μπαμπάκι λοιπόν ν’ αγοράσουμε

και το μπαμπάκι να μην το πουλήσουμε

Σαν θα ‘ρθει το κρύο, θ’ ακριβύνουν τα ρούχα

Τα κλωστήρια πληρώνουν πολύ ψηλά μεροκάματα

Κι έπειτα υπάρχει πάρα πολύ μπαμπάκι

 

Τι είναι στ’ αλήθεια το μπαμπάκι

Πού να ξέρω το μπαμπάκι τι είναι

Ποιος να το ξέρει τάχα

Δεν ξέρω το μπαμπάκι τι είναι

Ξέρω την τιμή του μονάχα

 

Κι ο άνθρωπος παρατρώει φαΐ

γι’ αυτό κι ο άνθρωπος όλο ακριβαίνει

Για να φτιάξεις φαΐ, χρειάζεσαι ανθρώπους

Οι μάγειροι κάνουν φτηνότερο το φαΐ

αλλά οι φαγάδες όλο και τ’ ακριβαίνουν

Κι έπειτα υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι

 

Τι είναι στ’ αλήθεια ο άνθρωπος

Πού να ξέρω ο άνθρωπος τι είναι

Ποιος να το ξέρει τάχα

Δεν ξέρω ο άνθρωπος τι είναι

Ξέρω την τιμή του μονάχα

                                                     ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

 Υ.Γ 2: Υπέροχη η δική μας Γιώτα Οικονόμου του 2ου Γυμνασίου Πατρών..Γιώτα ΆΞΙΑ.....ΆΞΙΟΙ όλοι οι συνάδελφοι....



 

Τετάρτη 9 Ιουνίου 2021

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ .... ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΤΗΣ ΠΕΜΠΤΗΣ 10-6-20021

 


ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Α΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΪΑΣ ΣΧΟΛ. ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ 6ου και 11ου ΓΕΛ, ΝΟΡΜΑΝ 57, ΠΑΤΡΑ

(Είσοδος από Φαβιέρου) mail:aelmeahaias@gmail.com, https://aelmeahaias.wordpress.com

Πάτρα, 7/6/2021

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΓΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Το ΔΣ της Α ΕΛΜΕ Αχαΐας καταγγέλλει την απόφαση της Δ.Δ.Ε. να επιβάλλει ως ημέρα ενημέρωσης των επιτηρητών, την Πέμπτη 10/6, ημέρα Γενικής Πανελλαδικής Απεργίας.

Καλεί τον Προϊστάμενο Δ.Δ.Ε. να μεταφέρει την ενημέρωση, με ανάλογη διευθέτηση χρόνου.

Σε κάθε περίπτωση καλούνται οι συνάδελφοι να μην συμμετάσχουν στην ενημέρωση την ημέρα αυτή και να απεργήσουν μαζικά.

Για το Δ. Σ.

Ο Πρόεδρος                                            Ο Γεν.Γραμμ

Υ.Γ:  ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΩΣ...

                               ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

Κυριακή 6 Ιουνίου 2021

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ...ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΗΣ Α΄΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ.....


 

Το Σάββατο 12 Ιουνίου και την Κυριακή 13 Ιουνίου 2021 στις 21:15 στο Ανοιχτό Θέατρο Κρήνης, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό…..

Η Θεατρική Ομάδα «από κοινού» της Α’ ΕΛΜΕ Αχαΐας, υπό την αιγίδα Του Πολιτιστικού  Οργανισμού του Δήμου Πατρέων και με τη συνδιοργάνωση του Συλλόγου Ανάδειξης Πολιτιστικής Κληρονομιάς Κρήνης και του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, παρουσιάζει το έργο του Φρίντριχ Ντύρενματ ''Η Επιστροφή'', μια μαύρη κωμωδία σε διασκευή και σκηνοθεσία του Φώτη Λάζαρη το Σάββατο 12 Ιουνίου και την Κυριακή 13 Ιουνίου 2021 στις 21:15 στο Ανοιχτό Θέατρο Κρήνης, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό. 

Θα τηρηθούν οι κανόνες υγειονομικής προστασίας που προβλέπονται από τον νόμο για ανοιχτά θέατρα. Για τον σκοπό αυτό, θα γίνει διάθεση  εισιτηρίων μηδενικής αξίας από το ταμείο του Δημοτικού Θεάτρου Απόλλων από Δευτέρα 7 Ιουνίου έως Τετάρτη 9 Ιουνίου και ώρα από 11:00 έως 14:00. Θα διατεθούν μέχρι τέσσερα εισιτήρια ανά άτομο.

Επιστροφή στην «από κοινού» επαφή με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, με όλους τους φίλους μας που μας έλειψαν πολύ.

Επιστροφή στην «από κοινού» επαφή με την δύναμη της θεατρικής τέχνης. Μιας πανάρχαιας τέχνης που υφίσταται μόνο όταν υπάρχει κοινό.

Επιστροφή στην «από κοινού» επαφή με μια κοινωνία που βρίσκεται σε τρομερή κρίση. Με ένα τεράστιο ποσοστό ανθρώπων να είναι παροπλισμένο παθητικά στην οθόνη. Αποκαμωμένο από την τηλεθέαση, τα webex, τα live streaming, τα Netflix. Με τον φόβο της ανεργίας και του αποκλεισμού. Με τις αδιέξοδες σκέψεις του ηττημένου σε όλα τα επίπεδα.

Επιστροφή σε μια πραγματικότητα που εγκυμονεί τους ίδιους δυστυχώς κινδύνους που εμφανίζονται σε κάθε εποχή που έρχεται μετά από πολέμους και καταστροφές. Βιώσαμε ήδη δύο πολέμους. Έναν οικονομικό και έναν της πανδημίας. Και είμαστε έτοιμοι μόλις περάσει η θύελλα να επαναλάβουμε με φανατική επιμονή τα ίδια λάθη όσο και αν αυτά έχουν καταστροφικές συνέπειες για όλους μας. Να επιβεβαιώσουμε ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΚΟΜΑ ΦΟΡΑ την Ιστορία ως τραγική φάρσα, αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.

Ο Φρίντριχ Ντύρενματ έγραψε το έργο αυτό το 1956, (πρωτότυπος τίτλος: ''Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας''), όταν η διαλυμένη μετά τον πόλεμο Ευρώπη, έμπαινε σε τροχιά ανάπτυξης. Το όνειρο μιας καλύτερης ζωής με ανέσεις, με αχαλίνωτη έκρηξη καταναλωτισμού και πλουτισμό με όλα τα μέσα, έμοιαζε χειροπιαστό. Τα εγκλήματα, την οδύνη, την απώλεια εκατομμυρίων ανθρώπων, είχε καλύψει ήδη μια αποχαυνωτική λήθη.

Οι άνθρωποι, ξεχνούν τις συμφορές που βίωσαν και πιστεύουν ότι δεν θα ξαναέλθουν στη ζωή τους. Ξεχνούν ότι ο φασισμός δεν ήρθε από το πουθενά. Ξεχνούν ότι το κακό βρίσκεται δίπλα μας και ενίοτε μέσα μας. Γι΄ αυτό ο Ντύρενματ έγραψε αυτήν την αλληγορία. Για να μας θυμίσει ότι η ζωή μας δεν μπορεί να συνεχίζεται ανέμελα χωρίς να παίρνουμε υπόψη μας αυτή την πραγματικότητα.

Επιστροφή λοιπόν σε όλα όσα θεωρούσαμε δεδομένα και τα χάσαμε.

Επιστροφή με μια τεράστια δίψα για ελευθερία με «πάντα ανοιχτά πάντα άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μας».

Μετάφραση: Ηώ Αμανάκη

Διασκευή-  μουσική επιμέλεια - σκηνοθεσία: Φώτης Λάζαρης

Σχεδιασμός σκηνικών: Eno Shkodrani.(ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ)

ΥΓ: Μας  έλειψε το θέατρο!!!Ανυπομονούμε!!!Καλή επιτυχία,αγαπημένη θεατρική ομάδα της Α΄΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ!!!!

                                                                ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ