Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2020

ΚΑΛΩΣ ΝΑ ΟΡΙΣΕΙΣ 2021!!!!!


Τ' ΑΣΤΕΡΑΚΙ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ


Εντρυφώ να κυττάζω αντικρύ μου το μικρόν μέλαθρον — οπού αι δοκοί της στέγης του, γυμναί φατνώματος, φαίνονται όλαι καπνισμέναι και μελανωμέναι από την λαμπήν της μικράς εστίας εις την γωνίαν, της καιούσης τον χειμώνα — ταπεινόν ανώγεων, με τον εξώστην τον σκεπαστόν, και με την πετρίνην σκάλαν απ' έξω, όπου ο μαστρο-Κυριάκος κρημνίζεται τακτικά πάσαν Κυριακήν το βράδυ, όταν επιστρέφη αργά εις την κατοικίαν. Καθημερινή μέθη δι' εμέ είνε να κάθωμαι το δειλινόν, επί ώρας, έως την δύσιν του ηλίου και την πρώτην αμφιλύκην, έξω από το μικρόν καπηλείον, εις την εσχατιάν του χωρίου, εις την σκιάν και την δρόσον των δύο πελωρίων βριθυφύλλων μορεών, οπόθεν βλέπω όλους τους διαβάτας, χωρίς να κυττάζω κανένα, ή να προμνηστεύω την καλησπέραν κανενός, και θεωρώ μόνον το μικρόν ανώγεων καλύβι όπου βλέπω ως δύο σμαραγδίνας φλόγας να λάμπουν, και δύο σειράς μαργαριτών να μειδιούν, και δύο χρυσαυγείς πλοκάμους να κυμαίνονται, ως μετάφρενα περιστεράς κατά τον Ψαλμωδόν . . .

Έβλεπα τέως όλους αυτούς τους ονειρώδεις θησαυρούς εις τον πενιχρόν εξώστην, και εις το χάσμα των σαθρών παραθυροφύλλων, και στην πόρταν του κατωγιού εξαρθρωμένην, και εις το στενόν το διπλανόν, το χωρίζον την οικίαν από της του Δήμου Μποροδήμου, ίσης και ομοίας κατά την όψιν. Έμβαινε, έβγαινε, ανέβαινε, κατέβαινε, η μικρή Πούλια με τους πλοκάμους του απέφθου χρυσού· εισέδυεν εις το κατώγι, διά να ταΐση τας όρνιθας, εισεχώρει εις το στενόν, όπου είχεν αναμμένην φωτιάν, προς την δείλην της ημέρας, διά να μαγειρεύση το λιτόν δείπνον διά τον πατέρα της, όστις θα ήρχετο κατακουρασμένος το βράδυ από το μεροκάματον. Εμάλλωνε την μικράν αδελφήν της, παιδίσκην ομοίαν με σεισουρίδα, την Γαρουφαλιώ, ήτις έτρεχε κ' έκαμνε χιλίας τρέλλας εις το πρόθυρον κ' εις όλην την γειτονιάν, φορούσα κοκκίνην φανέλλαν αμερικάνικην, την οποίαν της είχε στείλει από την Αμερικήν ο μονάκριβος αδελφός των, και ήτο όλη μορφασμός και μειδίαμα. Τα δύο χείλη της δεν έσμιγαν ποτέ, τόσον διαρκώς εγέλα. Τρία ήσαν όλα τ' αδέρφια· ο Στράτος εις τον Νέον Κόσμον, είκοσαετής ήδη, είχε παρασυρθή από το ακράτητον ρεύμα της μεταναστεύσεως, και η Πούλια, δεκαέξ ετών, εφύλαγε το νοικοκυριό στο σπίτι, και η Γαρουφαλιώ δέκα ετών έκαμνε τρέλλας και αταξίας εις την γειτονιάν. Ο μάστρο-Κυριάκος είχε χηρεύσει προ οκταετίας ήδη, και κατώρθωσε να μη ξαναϋπανδρευθή — ίσως διότι δεν τον ήθελαν.

Είχεν εμβή το φθινόπωρον ήτο ισημερία ήδη, κ' εγώ ενύχτωνα ακόμη να κάθωμαι κάθε βράδυ υποκάτω εις την μορέαν. Η Πούλια κάθε δειλινόν εμαγείρευε το φαγί εντός του στενού, υπό τα σμίγοντα γείσα των δύο γειτονικών πενιχρών οικίσκων. Έσκυφτεν εις το πυρ, εφύσα με το στόμα της, εκοκκίνιζον ως υπό πυρετού τα μάγουλά της, κ' οι δύο πλόκαμοί της οι χρυσοί εκρέμαντο κυμαινόμενοι εις τα νώτα της, έως την οσφύν της την λιγνήν. Όταν είχα αναχωρήσει προ τεσσάρων ετών από τον τόπον — τότε ήτο μικρή ακόμη — κ' εφόρει ωσάν φούστες, ήτοι ξενικά φορέματα. Τότε ήτο μία εντρύφησις, αδάπανος και ατίμητος, να την συναντά τις και εις τον δρόμον, και εις την βρύσιν, και παντού, και ο άπεφθος χρυσός ήτον ακάλυπτος εις την κοινήν θέαν, και αυτή δεν υπώπτευε την αξίαν του και δεν τον έκρυπτε. Τώρα που είχε μεγαλώσει, η αυτή το ηθέλησεν, η μία θεία της, η Κρυσταλλιώ, την είχε συμβουλεύσει, κ' εφόρεσεν η κόρη εντόπια. Η θεία της αυτή, αδελφή του πατρός της, χήρα και άκληρη τώρα, είχε πηδήσει, ως έλεγαν, πολλά εις τα νειάτα της, και διά τούτο ήτο πολύ αυστηρά ως προς την ανεψιάν της. Όθεν οι πλόκαμοι του χρυσού δεν εφαίνοντο τώρα όσον το πάλαι, μισοκρυμμένοι υπό την μανδήλαν.

Μίαν εσπέραν, παρ' ελπίδα, δεν εφάνη η ξανθή Πούλια. Εκάθησα ώρας υπό το φύλλωμα της μορέας· τίποτε. Η πόρτα του σπιτιού ήτον ανοικτή, ομοίως και το παράθυρον. Η φωτιά δεν εκάπνιζε — ίσως ήτο σβεστή — κάτω εις το στενόν. Ίσως η κόρη έπλεκεν ή εμβάλωνε, καθημένη κάτω εις το πάτωμα — επειδή ήτον τελεία οικοκυρά, οδηγουμένη και από την θείαν της, την Κρυστάλλω. Εκρύβη ο ήλιος εις την Πεντώρραχην αντικρύ, στο βουνόν, εμούχρωσεν, εσουρούπωσεν, άρχισε να σκοτεινιάζη. Τότε, διά του ανοικτού παραθύρου είδα έν άστρον να λάμπη εις το εσωτερικόν της μικράς οικίας. Ήτο άστρον πραγματικόν, δεν διέφερεν από τ' άλλα άστρα, τα οποία αρτίως είχον αρχίσει να διασπείρωνται ανά το στερέωμα. Έλαμπεν υψηλά προς την οροφήν, υπό τους καπνισμένους δοκούς του μελάθρου. Τι ήτον; Ίσως το κανδήλι το καίον εμπρός εις τα εικονίσματα της οικίας. Αλλά δεν ήτο κανδήλι, διότι το άστρον εφαίνετο πολύ υψηλά εις τον όροφον, κ' εκτός τούτου ήτο προς το δυτικόν μέρος, ενώ τα εικονοστάσια, ως γνωστόν, τίθενται προς το ανατολικόν μέρος, ή μικρόν παρεκκλίνον είτε προς βορράν είτε προς νότον, πάσης Ελληνικής ορθοδόξου οικίας.

Έπειτα, διά να είνε κανδήλι, κάποιος θα το είχεν ανάψει προ μικρού, και βεβαίως θα έβλεπα εις την σκιάν το εύκαμπτον, ως βλαστόν μυρσίνης, ανάστημα της Πούλιας, ίσως θα ήκουα και τον λυγμόν της τροχαλίας, τον μικρόν λείον κρότον τον οποίον κάμνει προστριβόμενον το σχοινίον, δι' ού αναβιβάζεται το κανδήλι προς τας ιεράς εικόνας. Θα υπέθετε πας πραγματιστής και θετικός άνθρωπος ότι διά τινος οπής εις την στέγην του μικρού μελάθρου έφεγγε μικρά τις γωνία ουρανού, την ώραν της δύσεως προ της αμφιλύκης, κ' εσχηματίζετο το αστεράκι εκείνο, το οποίον εφαίνετο κρεμάμενον εις τον όροφον της οικίας. Διότι ο μάστρο-Κυριάκος έφτειανε ή εξανάσυρνε τα σπίτια των άλλων, και ίσως δεν ηυκαίρει να επισκευάση το ιδικόν του. Πλην δεν μου ήρεσκεν εμέ να εκφράσω τοιαύτην υποψίαν, ή να διατυπώσω τοιούτον συμπέρασμα. Τέλος, μίαν εσπέραν Κυριακής, επειδή ήτο ψύχος κ' ενύκτωσεν ήδη, εισήλθα εις το μικρόν καπηλείον. Εκεί ήτον ο μάστρο- Κυριάκος, κι' ο Γιάννης της Μιχάλαινας, κι' ο Δήμος Μποροδήμος. Ο Κυριάκος εγίνετο ελευθέριος πάσαν Κυριακήν εσπέρας, ύστερον εξεχνούσε τον λογαριασμόν κ' εμάλλωνε με τον οινοπώλην. Ο Δήμος ο Μποροδήμος έλεγε πλείστα άκαιρα, άωρα αστεία. Ο Γιάννης της Μιχάλαινας, σοβαρός, εκάθητο, έπινε κ' εσιώπα. Και οι τρεις ήσαν μέλη της ιδίας συντεχνίας. — Αραδιάζεις έναν τροχό, εξάδερφε; μου λέγει ο Κυριάκος άμα με είδεν εισελθόντα. Μ' εκάλει εξάδελφον, επειδή ο μακαρίτης ο πατήρ του ήτο ψυχογυιός ενός αειμνήστου θείου μου, έχοντος πολλά κτήματα, συγγάμβρου του πατρός μου. — Ας είνε, αραδιάζω, είπα. Έχετε πολύ αραδιασμένο, εσείς;

 — Όχι, λιγοστό, είπεν ο Κυριάκος.

Η φράσις είνε της ιδιαιτέρας συνθηματικής γλώσσης των οικοδόμων, σημαίνει δε το να πίνη τις κρασί. Συνέκρουσα τα ποτήρια μαζί τους, κ' έπια. — Τάμαθες τα νέα, κυρ-Αλέξη; μου λέγει ο Δήμος ο Μποροδήμος, εγερθείς σοβαρός και φουσκώνων το στήθος του με κωμικόν τρόπον. — Τι τρέχει, Δήμο; είπα. Θα γίνω διάκος. Διάκος; αλήθεια.

 — Ναι, τώρα περιμένω τον Δεσπότη να έλθη. Μαζεύω αναφοράς λες, κυρ Αλέξη, εσύ θα ξέρης. . . Ως πόσα ψιλά χρειάζεται να δώσω του Δεσπότη;

 — Δεν ειξεύρω, Δήμο.

Είχεν έλθει τότε, προ ολίγου καιρού, διά πρώτην φοράν εις τον τόπον, περιοδεύων ο νεοχειροτόνητος Δεσπότης, όστις, καθώς εκακογλωσσούσαν πολλοί, είχε καταρτίσει τιμολόγιον, πρι φιξ, διά τας χειροτονίας των κληρικών. Είχε δε εκφρασθή ο ίδιος, ως έλεγαν, ότι είχεν ανάγκην να πληρώση «τα κουφέτα», όσα είχεν εξοδεύσει διά τα συγχαρητήρια της αρχιερωσύνης του. Δεν είχα καθήσει, και ήμην έτοιμος να φύγω. Ο Κυριάκος, όστις εσυνήθιζεν εις τας ώρας αυτάς να φλυαρή πολλά εμπιστευτικά, εσηκώθη και με προέπεμπε, λέγων αν ήθελα να μείνω ακόμα «ν' αραδιάσω τροχό». Είτα, καθώς με ηκολούθησεν έξω του μαγαζείου, άρχισε να μου λέγη, αν ήθελα να του κάμω αύριον ένα γράμμα προς τον υιόν του τον Στράτον εις την Αμερικήν, να τον συμβουλεύσω να έχη τον νουν του, κτλ. Είτα μου είπε διά τας δύο κόρας του, μακαρίζουν τον εαυτόν του ότι έχει ένα κορίτσι τζουβαΐρι, τουφαρίκι, την Πούλιαν, και μίαν λαίμαργον ψευδολόγον μικράν, την Γαρουφαλιώ.

 — Ξέρεις τίποτα; μου λέγει. Την Πούλια μου την γυρεύουν από τώρα, χωρίς προικιά.

 — Χαρά 'ς εσένα, του είπα. Και δεν την δίνεις; Τι κάθεσαι;

 — Μα. . . για να σ' πω. . . ν' αξίζη και το μέρος! Και μου ωνόμασεν έν πρόσωπον. Εγώ έσεισα τους ώμους. — Λοιπόν, θα 'ρθής, μου λέγει; Θ' αραδιάσουμε ένα ακόμα;

 — Δεν πίνω, του λέγω, και συ να μη πιής άλλο. Δευτέρα αύριο, έχεις δουλειά. Σύρε να μαζωχθής στο σπιτάκι σου. — Θα πάω, μου λέγει. Δε θυμούμαι, είπα καληνύχτα στην παρέα;

 — Και να μην είπες, δεν πειράζει. Τράβα καλλίτερα να μη ξαναμπλέξης. Μου έλαβε τον βραχίονα, μισοζαλισμένος, καθώς τον εκτύπησε τ' αέρι του υπαίθρου, και μ' έσυρε κατά τον δρόμον, ψιθυρίζων διάφορα ασυνάρτητα, οικογενειακά. Επλησιάσαμεν προς το γωνιαίον σπίτι, το οποίον αντίκρυζε με τον οικίσκον του ιδικού του. Ο Κυριάκος μ' έσυρε κατά τον δρόμον, εγώ τον έσυρα κατά το σπίτι. Μ' εσταμάτησε πλησίον εις την γωνίαν του οικίσκου του προς τον δρόμον, όχι μακράν από την θύραν του κατωγείου και υπό την σκιάν του εξώστου, κι' άρχισε να μου λέγη ατελείωτα.

Ήκουσα τριγμόν του παραθύρου. Δεν επρόλαβα να κυττάξω, και το παραθυρόφυλλο υπανοιχθέν πάλιν έκλεισεν. Άλλον κρότον ήκουσα ν' ανοίγη η θύρα του ανωγείου, και αμυδρόν φως λυχναρίου έφεξε τον δρόμον. Ήτον η Πούλια. Εγνώρισε την φωνήν του πατρός της, τον οποίον επερίμενεν εναγωνίως πότε να έλθη την νύκτα πάσης Κυριακής. Εσηκώθη, επήρε τον λύχνον διά να φέξη — ίσως προνοούσα, διά να μην πέση και πάλιν ο μαστρο-Κυριάκος εις την σκάλαν, και μωλωπίση το πρόσωπόν του ως άλλοτε — ήνοιξε την θύραν, και μας έφεγγε.

Είπα μέσα μου: «Κισμέτι, διά να ιδώ τ' αστεράκι ». Ηκολούθησα τον Κυριάκον — χωρίς ούτος να μου είπη να τον συνοδεύσω. Αλλά και πάλιν ούτε την χείρα μου άφηνεν, ούτε καληνύκτα μου έλεγεν. Ίσως θα επροτίμα να διανυκτερεύσωμεν εκεί εις το ύπαιθρον παρά την γωνίαν. Εγώ, επειδή δεν με άφηνε, τον ώθησα προς την οικίαν, και τον υπεστήριξα διά να αναβή. Η Πούλια μου εμειδίασε πολύ γλυκά, και είπε·

 — Καλησπέρα, μπάρμπα. . . Κόπιασε στο φτωχικό μας.

Εκράτει τον λύχνον κ' έλαμπεν όλη, αυτή, και τα μάτια της τα βαθυγάλανα, και τα δόντια της τα μαργαριτένια, και τα πλούσια μαλλιά της τα χρυσόξανθα. Κ' η εληά που είχεν εις το αριστερόν μάγουλον, όπου την ενθυμούμην από τότε πού ήτον μικρή ακόμη, κι' αυτή έλαμπεν πλησίον εις τον μικρόν λακκίσκον του μειδιάματός της. Η μικρά Γαρουφαλιώ, όπου είχε χορτάσει τα παιγνίδια όλη-μέρα την Κυριακήν, επειδή δεν είχε σχολείον, και είχε φάγει πολλά κυδώνια τα οποία την εφίλευσαν η γειτόνισσες, ερρογχάλιζεν εις μίαν γωνίαν. Εις την εστίαν είχεν ανάψει η Πούλια μικρόν πυρ, αν και δεν ήτο χειμών ακόμη, διά να ζεστάνη το φαγί του πατρός της, ό,τι είχε μείνει από το μεσημβρινόν γεύμα. Ο Κυριάκος εκάθησεν ή έπεσεν εις το πάτωμα και δεν μου έλεγε να μείνω ή να φύγω. Εγώ δεν ενθυμήθην πλέον να κυττάξω διά να ιδώ το αστεράκι, το οποίον είχα ιδεί προ ημερών να φέγγη υπό την στέγην εντός της οικίας, αν και είχα αισθανθή μεγάλην περιέργειαν και επιθυμίαν προς λύσιν της απορίας μου. Ιστάμην ορθός, ακίνητος, και δεν εχόρταινα να βλέπω την μικρήν Πούλιαν, κ' έλεγα μέσα μου: «Α!. . χωρίς προικιά, και με προικιά . . . ω! μη την πωλής! είνε κρίμα!. . . ».

 — Δεν κάθεσαι, μπάρμπα; κόπιασε, να καθήσης σιμά στον πατέρα μου! μ' εξύπνησεν η φωνή της Πούλιας από τ' όνειρον, όπου με είχε βυθίσει η μορφή της.

 — Δεν κάθομαι, κορίτσι μου. Έτσι έτυχε ν' ανεβώ.

Είπα καληνύχτα, κ' έφυγα.

 Υ.Γ: Κανένας άνθρωπος μόνος....Καλή και ευλογημένη χρονιά σε όλους τους φίλους μου!!!

                                                           ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ


 

Κυριακή 27 Δεκεμβρίου 2020

ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΜΑΣ ΚΥΡΙΑ ΑΡΕΤΗ ΤΡΑΚΑΔΑ..ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ...


ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ , ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΜΑΣ ΔΑΣΚΑΛΑ , ΑΡΕΤΗ ΤΡΑΚΑΔΑ..


Έφυγε για ταξίδι η Αρετή

Μάζεψε χθες τα πράγματά της

Μα  τα άφησε  με  τάξη όλα στη γη

Ανάλαφρη, χτυπώντας τα φτερά της

 

Στο ιερό τραπέζι του Θεού

Έτοιμη, θα καθίσει να γιορτάσει

Με όλη την Καρδιά της και το Νου

Μα με το πάσο της και χωρίς βιάση...

 

Στη γη το έργο της το τέλειωσε, βαρύ

Άξια μητέρα και δασκάλα

Και με των μαθητών της τις ευχές

Θα ανέβει του Ουρανού τη Σκάλα

 

Τα γράμματα που έγραψε ηχούν

Αστέρια έχουν γίνει οι ζωγραφιές της

Ο πίνακας και τα θρανία  θρηνούν

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ  μες τις μοναξιές της

 

Μα η κυρία η Αρετή γελά

Γιατί άφησε παιδιά κι εγγόνια

Καλοσυνάτα και σοφά

Να  μεγαλώσουν με τα χρόνια

 

Για να  θυμούνται  πάντα με χαρά

Όσα  έγραφε και  έλεγε η καρδιά της

Και μια  απαλή  και ευρύχωρη αγκαλιά

Η  θύμησή της  για όλα  τα παιδιά της

 

Πολλοί την περιμένουν να φανεί

Κι ο  κύριος Περικλής πρώτος  θα φτάσει

Για να την ξεναγήσει  απ΄΄ τη  μικρή

Σε όλη τη  Μεγάλη    Πλάση

 

Οι φίλες της , τα αδέλφια της  Εκεί

Μεγάλο θε να στρώσουνε τραπέζι

Νόστιμα εδέσματα θα φτιάξει κι η( κ.) Κική

Καφέ γλυκό και πετιμέζι..

 

Γιατί οι δασκάλες  που έπλασαν στη γη

Ψυχές παιδιών μες στο σχολείο

Έρχεται εκείνη η ώρα, δεν αργεί

Στο πρώτο να καθίσουν το θρανίο

 

Και από τα χέρια του καλού Θεού

Της Αρετής να πάρουν το βραβείο….

 

Υ.Γ: Σήμερα έφυγε από κοντά μας, η κυρία Αρετή Τρακαδά, που υπηρέτησε το ελληνικό σχολείο  για δεκαετίες με μεγάλη αγάπη  και  αφοσίωση… Όσοι τη γνωρίσαμε , αγαπήσαμε το ηχηρό της γέλιο, το σπινθηροβόλο βλέμμα της, την καλοσυνάτη κουβέντα της , τα υπέροχα δημιουργήματα των χεριών της , τα παιδιά και τα εγγόνια της ..Πέταξε ψηλά να αναπαυτεί στην αγκαλιά του καλού Θεού που περιμένει όλους τους δίκαιους ανθρώπους… Θερμά συλλυπητήρια στις κόρες της και αγαπημένες φίλες, Γεωργία, Μαρία, και Νάνση που στάθηκαν για τη μητέρα τους και  για τον πατέρα τους, φύλακες άγγελοι..Η ευχή τους  και η αγάπη τους  θα τις συντροφεύει πάντα… Ελαφρύ το χώμα που θα σε σκεπάσει στον αγαπημένο σου Αχλαδιά Αχαΐας , κυρία Αρετή….

ΥΓ: Η κυρά Κική που θα φτιάξει τα ουράνια εδέσματα είναι η μητέρα της αγαπημένης μου φίλης Αμαλίας Σουλαϊδοπούλου, μια υπέροχη, γενναία και καλοσυνάτη ψυχή που έφυγε λίγους μήνες νωρίτερα..Αιωνία της Η μνήμη.....

                                                                ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!!!




 

Υ.Γ:  Γιατί είναι ο κόσμος άπονη ερημία....επιστρέφουμε στο αληθινό νόημα της Γέννησης που είναι σωστικό και χαρμόσυνο...Καλά Χριστούγεννα σε όλους τους φίλους μου!                                                                                                                                           
                                                                 ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020

ΤΟ ΘΑΥΜΑ...



ΘΕΛΩ ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ ΤΩΡΑ

Πάντοτε ήμουν άπιστος Θωμάς..

Αμφισβητώ την δυνατότητα του Θαύματος.. Ενώ η ίδια η ζωή μου είναι ένα θαύμα, όπως όλων μας, εγώ αμφισβητώ το Θαύμα.. Την δύναμη της Προσευχής και της Πίστης στο Θεό..Όχι γενικά και αόριστα σε μια Δύναμη , στο Σύμπαν, ή στη Φύση..Εννοώ στον Τριαδικό Θεό..

Ο κυρίαχος λόγος είναι  τόσο η αντιδραστική μου φύση που δεν αποδέχεται τίποτα που προσπαθούν αξιωματικά να σου επιβάλλουν όσο και η σκανδαλιστική παρουσία κάποιων χριστιανών , ιεραρχών και ιερέων που με μια δυτική , στενόμυαλη και ιεροεξεταστική  –κατά τη γνώμη μου- φωνή  έχουν  παγώσει μέσα μου την Πίστη..

Οι σοσιαλιστικές αντιλήψεις τις οποίες ασπάζομαι, αναζητούν την σωτηρία του ανθρώπου στη γη. Δεν τις υποτιμώ , ούτε τις αρνούμαι. Τιμώ τους κοινωνικούς αγωνιστές  για έναν κόσμο πιο δίκαιο και ειρηνικό. Δεν θα μπορούσα ποτέ να ασπαστώ νεοφιλελεύθερες απόψεις και πρακτικές.  Όμως η ζωή του ανθρώπου είναι κάτι πολύ πιο σύνθετο και ουσιαστικό . Απαιτεί τρέλα και πάθος για κάτι που δεν γνωρίζεις με το μυαλό αλλά με την καρδιά.. Την χωριάτικη εκείνη πίστη των μεγάλων ασκητών και μοναχών και πολύ περισσότερο εκείνη  των δια Χριστόν σαλών  που κατάφεραν να ζουν στον ουρανό όντας στη γη..

Περιμένοντας τα Χριστούγεννα , η λογική μας δεν μπορεί να χωρέσει την ενσάρκωση του Θεανθρώπου..Είναι άκρως αναγκαία μια δια Χριστόν σαλότητα που έχει ψωμοτύρι το θαύμα.. Αναμένοντας λοιπόν το Θαύμα …….


Υ.Γ: Καλά Χριστούγεννα σε όλους τους φίλους μου…

 

                                        ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ


 

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2020

ΓΙΑ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΜΟΥ....

Υ.Γ:  ΜΙΑ ΤΟΣΟ ΗΧΗΡΗ ΑΠΟΥΣΙΑ ....ΠΑΝΤΑ ΠΑΡΟΥΣΑ...
                                                                ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

 

Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2020

ΚΡΑΤΑ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΣΟΥ ΚΛΕΙΣΤΟ..ΚΡΑΤΑ ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΤΟ ΣΩΣΤΟ..


 Άσπρισ’ η κούτρα σου Μιχάλη

αλλά μυαλό, αλλά μυαλό
δεν λέει να βάλει.

Μωρ’ λένε “όχι” στους πολλούς,
τα βάζουνε με τους τρελούς
Μιχάλη μου, κύριε Μιχάλη μου;

Κράτα το στόμα σου κλειστό
κράτα για σε, κράτα για σένα
το σωστό.

Κι άσε με εμένα τον κουτό
κατά πως θέλω να γελώ
το χάλι μου κύριε Μιχάλη μου.

 

Καλλιτέχνης: Παππάς Λάκης ΕΔΩ Η ΑΡΛΕΤΑ
Άλμπουμ:
 Οδός ονείρων
Συνθέτης: Χατζιδάκις Μάνος
Στιχουργός: Καμπανέλλης Ιάκωβος
Είδος μουσικής: Ελληνική μπαλάντα
Θεματολογία: Ζωής

Έτος Κυκλοφορίας: 1962

Υ.Γ: ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΑ..

                                                   ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

 

Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2020

ΟΣΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ Ο ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ...


ΌΣΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ Ο ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ

Υ.Γ:  Αφορμή γι αυτή την ανάρτηση είναι ένα μήνυμα που πήρα από μια αγαπημένη φίλη σήμερα το πρωί..<<Τελευταία χημειοθεραπεία σήμερα, του Αγίου Πορφυρίου, τον είχα γνωρίσει …Σταθμός…..>>

Ίσως επειδή ξέρω τι σημαίνει ο ιατρικός όρος που χρησιμοποίησε και πόσος φόβος , πόνος και ελπίδα κρύβεται από πίσω, μετά τις καθιερωμένες ευχές που της έστειλα μέσα από την καρδιά μου πάντα, αναζήτησα την μορφή αυτού του Αγίου ..Δεν ήταν φυσικά η πρώτη φορά που άκουγα γι αυτόν. Ότι ήταν δηλαδή μια εξόχως πνευματική προσωπικότητα με έναν μυθιστορηματικό και θαυμαστό  βίο και μια ακόμα πιο αξιοθαύμαστη  μεταθανάτια  ύπαρξη , καθώς πολλοί πιστοί μαρτυρούν θαύματα και θαύματα…

2 Δεκέμβρη του 1991 κοιμήθηκε λοιπόν ο Άγιος αυτός…

Ακούγοντάς τον χάρη στις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία, εντυπωσιάστηκα από το πάθος του να υπηρετήσει το Θεό που πίστευε, γινόμενος ήδη από την ηλικία των δώδεκα ετών μοναχός στο Άγιο όρος …Μια ξεκάθαρη κλίση πνευματική που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί και από τον πιο δύσπιστο, αφού ο ίδιος ομολογεί ότι στο καράβι που είχε πάρει από τον Πειραιά προς Θεσσαλονίκη δραπετεύοντας από τον κόσμο για να γίνει μοναχός, με μεγάλη συγκίνηση  έψελνε αντικρίζοντας τη θάλασσα.. Μη  μου παρίδης την δέησιν, το συμφέρον ποίησον.. Ένα μικρό παιδί είχε απόλυτα εμπιστευτεί στα χέρια του Θεού την ζωή του με τη σιγουριά ότι Αυτός θα μεριμνήσει για το συμφέρον της ψυχής του…

Τη ζηλεύω αυτή την πίστη. Τη ζηλεύω αυτή τη σιγουριά. Ζηλεύω το πάθος του  και την απόλυτη αφοσίωσή του στην Πίστη του.. Τη θαυμάζω ..Σε εποχές που έχουμε θεοποιήσει τη χλιαρότητα, την ψυχρότητα , την υποκριτική και …την  τόσο όσο…  μεμψίμοιρη δηλαδή   διαδρομή  στα  πνευματικά μονοπάτια που ερωτοτροπούν με την ύλη πολύ περισσότερο από το πνεύμα, η μορφή του Αγίου που σήμερα γιορτάζεται φωτίζει και καθοδηγεί…

Στη φίλη μου  εύχομαι Ο  Άγιος Πορφύριος που τον είχε γνωρίσει, να χαρίσει υγεία και χαρά σ΄ αυτή και στην οικογένειά της….

                                                        ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ


 

Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2020

ΝΤΙΕΓΚΟ ΑΡΜΑΝΤΟ ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ..


 

ΝΤΙΕΓΚΟ ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ

HTAN  ΘΕΟΣ -- ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΓΙΟΣ

 

Είναι αλήθεια πως είχα από μικρή μια έντονη διάθεση να ανακατεύομαι σε  οτιδήποτε μπορούσε να προσφέρει συγκίνηση . Γνήσια δηλαδή συναισθήματα  αγάπης , έρωτα  και πάθους για την Τέχνη σε κάθε της έκφανση..Κι ο ΝΤΙΕΓΚΟ ΑΡΜΑΝΤΟ ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ  είναι αυτό που λέμε ο  Μέγας και ο Μάγος της Τέχνης του Ποδοσφαίρου..

Αν μου πείτε  ή στην καλύτερη περίπτωση σκεφτείτε και απλώς δεν το ξεστομίσετε για να μη με προσβάλετε..Πολύ δεν ασχολείσαι με έναν παίχτη του ποδοσφαίρου ….θα σας πω τούτο.

Ο ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ είναι κάτι πολύ παραπάνω από αυτό..Για την Αργεντινή που της έδωσε δόξα, για τη Νάπολη του φτωχού Ιταλικού νότου που της έδωσε φωνή και για τον κόσμο όλο που χάρη σ΄ αυτόν απόλαυσε  και ονειρεύτηκε νίκες και ευτυχισμένες στιγμές  παρόμοιες με τις δικές του. Είναι λοιπόν σύμβολο μιας εποχής, ένα είδωλο λαϊκό που αγαπήθηκε όσο λίγοι όχι μόνο στην Αργεντινή αλλά και σε όλο τον κόσμο… Τα δάκρυα των Αργεντινών που τον ξεπροβόδισαν  ξεπλένουν, νομίζω, κάθε σκιά που τον ταλαιπωρούσε στη γη..Γιατί ο Μαραντόνα , είχε δυστυχώς πολλές σκιές..Αλλά αυτά είναι του Θεού θέματα και όχι των ανθρώπων και πολύ περισσότερο όχι των δημοσιογράφων τύπου Ευαγγελάτου.. Ο τελευταίος αυτό για το οποίο λυπήθηκε πραγματικά ήταν γιατί ο Μαραντόνα δεν πέθανε από Κορωνοϊό…

Στη μνήμη μου θα υπάρχει πάντα ως ένας άνθρωπος που μάγευε την μπάλα όπως ένας ποιητής που αγαπώ που μαγεύει το λόγο και ένας θεατρίνος που μαγεύει( από  )την σκηνή του θεάτρου…

ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΝΤΙΕΓΚΟ ΑΡΜΑΝΤΟ ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ…

Υ.Γ: Τον αγαπούσε πολύ και ο Βασίλης μου… Είμαι σίγουρη ότι είναι από τους πρώτους που τον συνάντησαν..Πάντα είχε απορία για εκείνο το μαγικό γκολ στον Αγώνα ΑΡΓΕΝΤΙΝΉ –ΑΓΓΛΙΑ στα ημιτελικά του  Παγκοσμίου Κυπέλλου στο Μεξικό το 1986… Eνας ημιτελικός που επισκίασε με την ιστορία του ακόμα και τον τελικό Αργεντινή -Γερμανία 3-2 στον οποίο η πρώτη έγινε παγκόσμια πρωταθλήτρια...

 





Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020

TO ΧΡΟΝΙΚΟ ΜΙΑΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΣ ΑΡΝΗΜΕΝΗΣ …… ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ


 TO ΧΡΟΝΙΚΟ ΜΙΑΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΣ ΑΡΝΗΜΕΝΗΣ …… ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ

 ΧΘΕΣ…… ΣΚΟΡΠΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ  ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΜΕΡΑ..

Αυτή τη φορά δεν υπάρχει περίπτωση να απεργήσω. Να τους χαρίσω και  από πάνω τα  πενιχρά πλην ωραία μου ευρώ, που νομίζουν ότι μαντρώνοντάς μας μπροστά στις οθόνες έλυσαν το πρόβλημα της Παιδείας για τα επόμενα 200 χρόνια..

Με τίποτα όμως… Ποιος σχιζοφρενής νους αποφάσισε να απεργήσουν ιδιωτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι εν μέσω καραντίνας και όταν το σύμπαν όλο τηλεεργάζεται-τηλεκπαιδεύτεται και τηλεπαιδεύεται τηλεμαζοχιζόμενο να ακούει, να υπακούει και να βγάζει το σκασμό;

Αποκλείεται σου λέω… Μια ζωή γροθιές στα καρφιά..Για μια συμμετοχή που  κανείς δεν θα την πάρει χαμπάρι αλλά κι αν κατά λάθος την αντιληφθεί θα σε κοιτάξει ως σκιάχτρο σε ένα παλιοχώραφο ή στην καλύτερη σαν έναν ημίτρελο που χρήζει ψυχιατρικής φροντίδας  και στην εποχή του κορωνοϊού πού να βρεθεί και ο ψυχίατρος!!

Never και Zame που λένε και οι Αγγλογάλλοι.. Numquan στα λατινικά ,  ουδεπόπωτε και ουδεπόποτε και με τις δυο γραφές αρχαιοτρόπως..

Δεν τα έχουν κάνει κι άσχημα. Τα σχολεία κλειστά, αυτά που μέχρι πρότινος δεν αποτελούσαν αυξημένο κίνδυνο, τα νοσοκομεία ανοχύρωτα , ασυντήρητες μέχρι τώρα οι ΜΕΘ, γιατροί λιγότεροι από πέρσι κατά τις μαρτυρίες των ίδιων , ΜΜΜεταφοράς με μασκοφόρους επιβάτες , ο ένας πάνω στον άλλο γιατί εκεί ο ιος έχει την ιδιοτροπία-γενναιοδωρία να μην μεταδίδεται..

Και το καλύτερο..Η Τηλεκπαίδευση λειτουργεί ρολόι..Από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο τα ελληνόπουλα μελετάνε σε βάθος …ύπνου όλες τις γνώσεις , τις διαγνώσεις και μεταγνώσεις σε μια  προσωρινή και  οσονούπω μονιμότερη κατάσταση στην Ελλάδα του 21ου αιώνα …Άλλωστε η διαζώσης εκπαίδευση είναι μεν καλύτερη αλλά ακριβότερη και μπελαλίδικη..Μπλέκεις δηλαδή με κάτι παράξενους τύπους που θέλουν –άκουσον άκουσον –ένα σχολείο καθαρό, με τμήματα μέχρι 20 μαθητές, εστία πολιτισμού , δημοκρατικού διαλόγου και σχέσεων ζωής δασκάλων και μαθητών…

Κόβω το χέρι μου από τη ρίζα αν σηκώσω το τηλέφωνο να πω ότι απεργώ.. Αφού τα αναλύσαμε και τα ξανααναλύσαμε και τα ματαξανααναλύσαμε…..με δεκάδες άλλους στο ίδιο μήκος και πλάτος κινούμενους συναδέλφους και φίλους και τονίσαμε ποικιλοτρόπως το μάταιον του πράγματος…. Μια και κοτζάμ  ΟΛΜΕ και οι κατατόπους  ΕΛΜΕ παραφράζοντας το γνωστό τραβάτε με κι ας κλαίω σε << μη με τραβάτε  γιατί  κλαίω >> χλιαρά- χλιαρά μόλις και μετά βίας την πρότειναν την συμμετοχή στην Απεργία εδώ που τα λέμε…

Εννοείται ότι θα μπορούσα να γράφω για ώρες την διαστροφική  πλην καταδική μου σχιζοφρενική βάσανο να κάνω..να μην κάνω…… να κάνω ..να μην κάνω…  Με τίποτα…  Δεν θα κάνω…

ΠΡΩΙ 26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2020

Ανοίγω τον υπολογιστή.. Πανέτοιμη όπως πάντα να διδάξω τα αγαπημένα μου μαθητάκια που στοιβάζονται  στο…… lobby, γνωστές φατσούλες αγουροξυπνημένες να τους κάνω admit και αμέσως μετά share την οθόνη μου…..

Ελένη του Ευριπίδη… Και στην απελπισία της Ελένης που φοβάται πως ποτέ δεν θα ξαναδεί τον Μενέλαο για να αποδείξει ότι δεν φταίει αυτή για την καμένη Τροία, το μάτι μου πέφτει στα λόγια του χορού….

Πάντοτε να ΄χεις ότ,ι και να γίνει

Για τα μελλούμενα καλές ελπίδες…

Κλείνω τον υπολογιστή….Παίρνω το τηλέφωνο που ορκιζόμουν ότι δεν θα πάρω..

                                                          ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

 Υ.Γ:Η αφίσα του ΠΑΜΕ μπήκε τυχαία...Μου   άρεσε απλώς...

                                                                                                                      


Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2020

ΑΙΤΗΜΑ ΣΕ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΑ...


 Υ.Γ: Οι συνωστισμοί στα χρόνια του ιου  επιτρέπονται  μόνο στα Μ.Μ.Μεταφοράς;;;;;;

                                                                     ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ 


    Εκκρεμότητα

Νατάσσα ΜποφίλιουΘέμης Καραμουρατίδης, ...

 

Μη μου αγχώνεσαι
Δεν το κουνάω απ' τη θέση μου
Αλλάζω απλά ταυτότητα
Μπορώ και προσαρμόζομαι
Κι από άνθρωπος σου σταθερός
Όσο περνάει ο καιρός
Θα γίνομαι εκκρεμότητα

Θα γίνομαι εκκρεμότητα

Μη μου αγχώνεσαι
Απλά επιβιβάζομαι
Κι εγώ στη μονιμότητα
Μπορώ και συμβιβάζομαι
Και βλέπω τώρα την ουσία

Στις σχέσεις μόνο η απουσία
Κρατά μια σταθερότητα
Κρατά μια σταθερότητα

Ο άνθρωπος σου ο σταθερός
Όσο περνάει ο καιρός
Θα γίνεται εκκρεμότητα
Θα γίνεται εκκρεμότητα
Θα γίνεται εκκρεμότητα

Θα γίνεται εκκρεμότητα                                                             

         

Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2020

ΠΡΟΣΥΠΟΓΡΑΦΩ ΑΥΤO ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ! ΧΙΛΙΕΣ ΦΟΡΕΣ… ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΟΥ, ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ, ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ..


Τηλεκπαίδευση: Για απορίες στο κεφάλαιο 3, πατήστε 3

Άρθρο του

Βασίλη Τσίκαρη, καθηγητή Οργανικής Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στο typos-i.gr

 

Θα πρέπει να το ξεκαθαρίσω από την αρχή για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις: Είμαι υπέρ της τηλεκπαίδευσης αλλά μόνο ως συμπληρωματικό εργαλείο στην δια ζώσης εκπαίδευση. Έτσι μόνο μπορεί να συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας και να συμπληρώσει υπαρκτά και εμφανιζόμενα κενά.

Όσοι σήμερα επικεντρώνουν την κριτική τους στην ανικανότητα της κυβέρνησης να διασφαλίσει την τηλεκπαίδευση, της προσφέρουν άριστη υπηρεσία στήριξης. Η κριτική που της ασκείται, συμβάλλει στο να εντείνει τις προσπάθειες οικοδόμησης και γενικευμένης χρήσης της και μετά την πανδημία, αλλά και να δικαιολογήσει κάθε σπατάλη στο όνομά της λόγω πανδημίας.

Τα πράγματα είναι αρκετά πιο σύνθετα για να αντιμετωπίζεται η τηλεκπαίδευση με τόσο απλοϊκό τρόπο. Συνιστά βασική νεοφιλελεύθερη ιδεολογική και πολιτική επιλογή. Στοχεύει:

 Στην ελαχιστοποίηση της κρατικής χρηματοδότησης της δημόσιας παιδείας για τη λειτουργία και την ανάπτυξή όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Η πράξη έχει δείξει που θα κατευθυνθούν οι πόροι που Θα πρέπει να το ξεκαθαρίσω από την αρχή για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις: Είμαι υπέρ της τηλεκπαίδευσης αλλά μόνο ως συμπληρωματικό εργαλείο στην δια ζώσης εκπαίδευση. Έτσι μόνο μπορεί να συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας και να συμπληρώσει υπαρκτά και εμφανιζόμενα κενά.

·         Τα πράγματα είναι αρκετά πιο σύνθετα για να αντιμετωπίζεται η τηλεκπαίδευση με τόσο απλοϊκό θα εξοικονομηθούν.

·         Στην απαξίωση της δημόσιας παιδείας μέσω υποβάθμισης της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης και έμμεσα στην ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης

·         Στο μπόλιασμα της νέας γενιάς με τον ατομικό τρόπο ζωής και πράξης

·         Στην απάλειψη των συνθηκών ανάπτυξης κριτικής σκέψης κοινωνικού και πολιτικού προβληματισμού και συγκρότησης στη νεολαία καθιστώντας την πλήρως διαχειρίσιμη στο μέλλον

·         Στην απαξίωση της γενικής μόρφωσης της νεολαίας όπως αυτή κατακτιέται μέσα από τις δραστηριότητες της πανεπιστημιακής κοινότητας

·         Στην εξάλειψη των εστιών οργάνωσης και αντίδρασης σε μέτρα και πολιτικές αντιλαϊκού χαρακτήρα

Στις σημερινές συνθήκες της πανδημίας, η «υποχρεωτικότητα» της τηλεκπαίδευσης εργαλειοποιείται και για τη στήριξη του στόχου αναδιάρθρωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τη συρρίκνωση των μεσαίων στρωμάτων. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος τις αναδιαρθρώσεις στην οικονομική δραστηριότητα που θα επιφέρει η απουσία χιλιάδων φοιτητών από τους τόπους σπουδών είτε αυτό αφορά επαρχιακές πόλεις είτε μεγάλα αστικά κέντρα.

Ας προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε την εικόνα του μέλλοντος σήμερα

Για όσους δεν γνωρίζουν, θα πρέπει να θέσουμε υπόψη τα εξής: Την περίοδο της κρίσης 2010-2015 έγινε σοβαρή προσπάθεια να εισαχθεί η τηλεκπαίδευση στα Πανεπιστήμια χρηματοδοτώντας, με σημαντικά κονδύλια από το ΕΣΠΑ, δράσεις βιντεοσκόπησης πανεπιστημιακών παραδόσεων. Στόχος, να εισαχθεί η τηλεκπαίδευση στην πανεπιστημιακή διδακτική διαδικασία. Η προσπάθεια οδήγησε σε πενιχρά αποτελέσματα και έμεινε μετέωρη. Η πανδημία εμφανίστηκε ως «μάνα» εξ ουρανού για τη γενικευμένη χρήση της τηλεκπαίδευσης. Στις συνθήκες αυτές δεν μπορούν να ορθωθούν αντιστάσεις καθώς προβάλλει ως αναγκαία δράση.

Τι θα σημάνει όμως η μόνιμη και γενικευμένη χρήση της τηλεκπαίδευσης; Ας ψηλαφίσουμε ορισμένες συνέπειες:

1. Κρατικές δαπάνες

·         Λιγότερες κρατικές δαπάνες για φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση κλπ)

·         Λιγότερες κρατικές δαπάνες για λειτουργικά έξοδα (θέρμανση, ΔΕΗ, νερό, συντήρηση κτηρίων, αιθουσών, εργαστηρίων κλπ). Οι μειωμένοι προϋπολογισμοί υποδεικνύουν τις πραγματικές στοχεύσεις.

·         Λιγότερο διοικητικό και τεχνικό προσωπικό

·         Λιγότερο διδακτικό προσωπικό. Φαντάζει εφιαλτική η στιγμή που με ένα βίντεο της διδακτέας ύλης ενός μαθήματος θα εκπαιδεύονται ταυτόχρονα οι φοιτητές όλων, για παράδειγμα, των τμημάτων Χημείας της χώρας. Τρομάζω στη σκέψη να βιώσω τη στιγμή που ένας αυτόματος εκπαιδευτικός τηλεφωνητής θα απαντά στις απορίες των φοιτητών του τύπου: για απορίες στο κεφάλαιο 3, πατήστε 3, όπως γίνεται με τις υπηρεσίες διαφόρων εταιρειών.

Το λιγότερο προσωπικό συνάδει απόλυτα με την κεντρική πολιτική επιλογή συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα, την άρνηση προσλήψεων και την προσπάθεια οικοδόμησης του «δήθεν» επιτελικού κράτους.

2. Ποιότητα εκπαίδευσης

Είναι γενικά παραδεκτό ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αποφοίτων των ελληνικών πανεπιστημίων γίνονται αποδεκτοί στο εξωτερικό είτε ως ερευνητές και μεταπτυχιακοί είτε ως εργαζόμενοι και γενικά διαπρέπουν στο αντικείμενό τους. Αυτό συνιστά μια έμμεση αναγνώριση της ποιότητας εκπαίδευσης που παρέχουν τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα, παρά την τεράστια απαξίωση που υφίστανται από τις ελληνικές αρχές και ορισμένα ΜΜΕ. Το πέρασμα στη γενικευμένη χρήση της τηλεκπαίδευσης θα επιφέρει καταστρεπτικές συνέπειες στην ποιότητα της εκπαίδευσης.

Η εμπειρία από το χρόνο εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης στην πανδημία έρχεται να επιβεβαιώσει τους πιο απόκρυφους φόβους. Ανυπαρξία αλληλεπίδρασης διδάσκοντα-διδασκόμενου, αδυναμία του διδάσκοντα να εκτιμήσει την ανταπόκριση των φοιτητών σ’ αυτά που διδάσκει, εκτιμήσεις για προβληματικές συνθήκες αποτίμησης του μαθησιακού επιπέδου των φοιτητών κλπ. Όλα αυτά μονοσήμαντα θα οδηγήσουν σε υποβαθμισμένο επίπεδο εκπαίδευσης.

Εργαστηριακά τμήματα θα υποχρεωθούν βαθμιαία είτε να απαλείψουν από το πρόγραμμα σπουδών τα εργαστηριακά μαθήματα είτε θα τα διδάσκουν με διαδικασίες επίδειξης της άσκησης. Τι χημικός θα γίνει κάποιος που δεν θα έχει πιάσει στα χέρια του χημικό αντιδραστήριο, μένει να αποδειχθεί.

Είναι προφανές ότι το Δημόσιο Πανεπιστήμιο θα υποχρεωθεί να διαγράψει την δια ζώσης εκπαίδευση. Τα ιδιωτικά κολέγια θα έχουν την ευχέρεια να χρησιμοποιούν τόσο την δια ζώσης όσο και την τηλεκπαίδευση με ό,τι αυτό θα σημάνει για τη βελτίωση της θέσης τους έναντι των δημοσίων ιδρυμάτων αλλά και για την τσέπη των πολιτών. Άλλωστε στη κατεύθυνση αυτή θα λειτουργεί σταθερά και η μη απορρόφηση των ελλειμματικά εκπαιδευμένων αποφοίτων των δημοσίων ιδρυμάτων.

Η έρευνα θα σβήσει από τα πανεπιστήμια καθώς δεν θα εισέρχεται επαρκές νέο προσωπικό. Ερευνητικά αντικείμενα και προσπάθειες ετών που επενδύθηκαν στο τομέα της έρευνας θα καταρρεύσουν με ότι αυτό συνεπάγεται για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασία και την ανάπτυξη της χώρας.

Δεν θα επεκταθώ στην ανάλυση επιπτώσεων στην ολοκληρωμένη διαμόρφωση και συγκρότηση της προσωπικότητας και εν γένει της κοινωνικής συμπεριφοράς και στάσης της νέας γενιάς που θα επιφέρει η γενικευμένη χρήση της τηλεκπαίδευσης.

Είναι εύκολα κατανοητό το τι σημαίνει η απουσία της φοιτητικής ζωής για έναν «απόφοιτο». Καθημερινά θα προστίθενται νέες αρνητικές επιπτώσεις που σήμερα είναι μάλλον δυσδιάκριτες. Δεν θα προσπαθήσω επίσης να απαντήσω σε ερωτήματα που πιθανά γεννώνται σ’ έναν πολίτη με θετική προδιάθεση κριτικής του τύπου: εντάξει αλλά είναι μικρότερης αξίας το γεγονός της εξοικονόμησης δημοσίων πόρων; Είναι δυνατόν να αρνηθούμε την εξέλιξη και την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση; Γιατί αγνοείς τους κινδύνους από την πανδημία; Λογικά ερωτήματα που επιδέχονται σοβαρές εναλλακτικές απαντήσεις από τις προφανείς.

Θα ολοκληρώσω τη σύντομη αυτή παρέμβαση σημειώνοντας τα εξής:

Με τρομάζει η ρηχή παρέμβαση στο θέμα εκ μέρους των ακαδημαϊκών δασκάλων. Ορισμένοι βολεύονται με την εξέλιξη αυτή καθώς δεν είναι υποχρεωμένοι να προσέρχονται στο χώρο δουλειάς και καλύπτουν τις υποχρεώσεις τους από το χώρο κατοικίας.

Με τρομάζει η φοβική και άκριτη αποδοχή της γενικευμένης τηλεκπαίδευσης, έτσι όπως αυτή εφαρμόζεται σήμερα, εκ μέρους των διοικήσεων των ιδρυμάτων. Αντί να διεκδικήσουν τη διαμόρφωση ασφαλών συνθηκών για τη δια ζώσης εκπαίδευση και συμπλήρωση των ελλειμμάτων που θα προκύπτουν λόγω πανδημίας με τηλεκπαίδευση, υιοθετούν φοβικά επιλογές που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στο «θάνατο» του δημόσιου πανεπιστημίου.

Με τρομάζει η ατολμία και η μη διορατικότητα των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων. Αντί να διαμορφώσουν και να διεκδικήσουν αιτήματα που θα κρατήσουν όρθια τη δημόσια παιδεία, στις συνθήκες της πανδημίας και προοπτικά, κρύβονται κάτω από το πέπλο του φόβου που έχουν μπολιάσει την κοινωνία.

Κατά την άποψή μου τα αιτήματα όλων θα πρέπει να εστιάζουν στη διαμόρφωση ασφαλών συνθηκών για δια ζώσης εκπαίδευση και στην κάλυψη των ελλειμμάτων που δημιουργούνται λόγω πανδημίας με τη βοήθεια της τηλεκπαίδευσης.

Όποιος δεν δράσει στη φωτιά, απλά θα μετρά αποκαΐδια.

Άρθρο του

Βασίλη Τσίκαρη, καθηγητή Οργανικής Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στο typos-i.gr

 

Υ.Γ: Πόσες αλήθειες που τρομάζουν !!Μπράβο στον πανεπιστημιακό αυτόν δάσκαλο…

Και κάτι τελευταίο..Αν με ρωτήσετε ποιο τίτλο θα έβαζα στην Τηλεκπαίδευση είναι ο παρακάτω:

ΜΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΞΕΠΕΤΑ ΜΕΤ ΕΜΠΟΔΙΩΝ

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΧΡΗΖΕΙ ΕΞΗΓΗΣΗΣ

ΟΣΟ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟΣ ΚΙ ΑΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΔΕΝ ΕΧΩ ΑΛΛΟΝ

Είναι λοιπόν ξεπέτα γιατί δεν υπάρχει ουσιαστική διάδραση και διάλογος με τους μαθητές σου..Δεν ξέρεις και δεν ελέγχεις ανά πάσα στιγμή την τάξη σου. Όσο κι αν προσπαθείς..( και πιστέψτε με ..Δεν σταματώ ποτέ να προσπαθώ..)

Δεν εμβαθύνεις στο μάθημα..Έχεις αγωνίες τεχνικής φύσεως..Αν ακούγεσαι, αν ακούς, αν μπει η δεν μπει και γιατί δεν θα μπει αν δεν θα μπει ο μαθητής στην τάξη σου.

Δεν έχω βέβαια αμφιβολία ότι τέτοιες αγωνίες θα προσπαθήσουν να τις λύσουν. Γιατί στοχεύουν να μονιμοποιήσουν αυτή την ξεπέτα στο μέλλον. Τους λόγους τους γράφει ο πανεπιστημιακός δάσκαλος καλύτερα από μένα

Η ΠΑΓΙΔΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΞΗΣ

Στην αρχή θα νομίσουν κάποιοι  ότι τους βολεύει κι όλας.

Γονείς γιατί έχουν τα παιδιά ελεγχόμενα και κλεισμένα στο σπίτι.

Εκπαιδευτικούς που θεωρούν την τάξη μαρτύριο και θεωρούν ότι με 5 κουμπιά που πατούν κάνουν και ουσιαστικό μάθημα..(Ξέρω ότι η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δεν έχει αυτή τη γνώμη..Το λέω για κάποιους βασιλικότερους του βασιλέως….)

Παιδιά που έχουν κουραστεί από ένα σχολείο καθόλου ελκυστικό και κουραστικό( που οι εκάστοτε κυβερνήσεις έχουν  φροντίσει τόσα χρόνια να γίνει έτσι) και επειδή έχουν τόσα χρόνια εξοικειωθεί με την τεχνολογία μπορούν εύκολα να πειστούν ότι η δια ζώσης διδασκαλία είναι άχρηστη και περιττή..

(πώς έχουν φροντίσει; Μα με αναχρονιστικά και βαρετά βιβλία, την έλλειψη υποδομών, την ανύπαρκτη  επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τα υπερπληθή τμήματα……Για να δείξεις, ας πούμε μια ταινία στους μαθητές σου για ένα θέμα που θέλεις να συζητήσεις, θα πρέπει να αναστατώσεις το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου και να ανακατέψεις τους μαθητές άλλων τμημάτων αφού η τάξη σου συνήθως δεν διαθέτει υπολογιστή και διαδραστικό πίνακα. Γιατί η τεχνολογία είναι εργαλείο βοηθητικό στην δια ζώσης εκπαίδευση που  δεν μπορεί όμως να την αντικαταστήσει)

Επανέρχομαι όμως στο θέμα της Τηλεκπαίδευσης-ξεπέτας

 όταν  φανεί σε όλη του τη γύμνια πού στοχεύουν με την Τηλεκπαίδευση,

 Όταν η ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης θα έχει υποβαθμιστεί,

Όταν θα έχουν περικόψει δαπάνες σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης (σε υλικοτεχνική υποδομή και διδακτικό προσωπικό)

 και όλοι θα λειτουργούν με το (απ  το  όλοτελα   καλή κι η Παναγιώταινα) τότε δεν θα μπορούμε να κάνουμε τίποτα..

Εν όψει της Εξέγερσης του Πολυτεχνείου

Δυο λόγια ακόμα

Το κεντρικό σύνθημα του Πολυτεχνείου ήταν

ΨΩΜΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Οι ανάγκες των καιρών επιτάσσουν αγώνα να μην ξεπουληθούν φθηνά και τα τρία..Με το πρόσχημα της Πανδημίας…

                                                       ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ