Γράμμα σ' ένα φίλο
Γερμανό
(απόσπασμα)
Ο Αλμπερ Καμυ Ειναι από τους πιο
αντιπροσωπευτικούς συγγραφείς και στοχαστές της εποχής μας. Γεννήθηκε το 1913
στην Αλγερία από πατέρα Γάλλο και μητέρα ισπανικής καταγωγής. Τα παιδικά του
χρόνια τα πέρασε με στερήσεις, αλλά κατόρθωσε να σπουδάσει σε Φιλοσοφική Σχολή.
Έγραψε φιλοσοφικά δοκίμια (Ο μύθος του Σισύφου, 1942, Ο
Επαναστατημένος άνθρωπος, 1951), μυθιστορήματα (Ο
Ξένος 1942, Η Πανούκλα 1947) και θεατρικά έργα
(Καλιγούλας 1945).
Ο στοχασμός του κινείται γύρω από το πρόβλημα του «παράλογου», του
ιδιαίτερου εκείνου αισθήματος «που γεννιέται από την αντίφαση ανάμεσα στον πόθο
του ανθρώπου και την παράλογη σιωπή του κόσμου», όπως λέει ο ίδιος, δηλαδή
ανάμεσα στην απαίτηση του ανθρώπου να βρει το νόημα του κόσμου και στην απουσία
κάθε νοήματος. Αναζητώντας κανόνες ζωής μέσα σ' έναν κόσμο δίχως νόημα,
οδηγείται στην «εξέγερση», δηλαδή στη συνειδητοποίηση της υπεροχής των αξιών
της ζωής απέναντι στη Βία, στο Κακό και στον Πόνο. Ξεκινώντας λοιπόν ο Καμύ από
την απελπισία φτάνει όχι στο μηδενισμό, αλλά στην κατάφαση της ζωής και σε μια
ανθρωπιστική ηθική.
Στη διάρκεια της
γερμανικής κατοχής στη Γαλλία πήρε μέρος στην αντίσταση. Τότε έγραψε τα
τέσσερα Γράμματα σ' ένα φίλο Γερμανό, για να δημοσιευτούν στον
παράνομο αντιστασιακό τύπο της Γαλλίας. Σ' αυτά ο Καμύ μιλάει για το βαθύ
ιδεολογικό χάσμα, που χωρίζει το ναζισμό από την ευρωπαϊκή διανόηση και δίνει
την πνευματική διάσταση του αντιστασιακού αγώνα των Γάλλων. Φυσικά ο «φίλος
Γερμανός» είναι υποθετικό πρόσωπο. Ο συγγραφέας σε μια σημείωσή του
υπογραμμίζει πως όπου μέσα στα Γράμματα λέει «εσείς» δεν εννοεί «εσείς οι
Γερμανοί», αλλά «εσείς οι Ναζί». Και όταν λέει «εμείς» δε σημαίνει πάντα «εμείς
οι Γάλλοι», αλλά «εμείς οι ελεύθεροι Ευρωπαίοι». «Βάζω», λέει, «αντιμέτωπες δυο
στάσεις κι όχι δυο έθνη». Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι από το δεύτερο
γράμμα.
Ο Καμύ τιμήθηκε το 1957 με το βραβείο
Νόμπελ της λογοτεχνίας και το 1960 σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα σε
ηλικία 47 χρονών.
[...] Αφήστε καλύτερα vα
σας διηγηθώ το εξής: Από μια φυλακή που ξέρω, κάπου στη Γαλλία, μιαν αυγή ένα
φορτηγό, που τ' οδηγούσαν οπλισμένοι στρατιώτες, μεταφέρει έντεκα Γάλλους στο
νεκροταφείο, όπου θα τους τουφεκίσετε. Από τους έντεκα οι πέντε ή έξι είχαν
κάνει πραγματικά κάτι: ένα παράνομο φυλλάδιο, μερικές συναντήσεις — και πιο
πολύ η άρνηση1. Κάθονται ασάλευτοι στο εσωτερικό του φορτηγού, με το φόβο φωλιασμένο στην
καρδιά τους βέβαια, αλλά θα τολμούσα να πω, με τον κοινό φόβο που σφίγγει κάθε
άνθρωπο μπροστά στο άγνωστο, ένα φόβο που το κουράγιο συμφιλιώνεται μαζί του.
Οι άλλοι δεν έκαναν τίποτε. Και το να νιώθεις ότι πεθαίνεις από πλάνη ή σαν
θύμα κάποιας αδιαφορίας, κάνει πιο δύσκολη αυτή την ώρα. Ανάμεσά τους, ένα
παιδί δεκάξι χρονών. Γνωρίζετε το πρόσωπο των εφήβων μας, δεν θέλω να μιλήσω
γι' αυτό. Αυτό εγκαταλείπεται στο φόβο, λεία του, χωρίς ντροπή. Μην παίρνετε το
περιφρονητικό σας χαμόγελο, τρίζουν τα δόντια του. Βάλατε κοντά του έναν
εξομολόγο, που έργο του είναι ν' απαλύνει σ' αυτούς τους ανθρώπους τη σκληρή
ώρα που περιμένουν. Πιστεύω πως μπορώ να πω ότι η συζήτηση για τη μέλλουσα ζωή
με ανθρώπους που σε λίγο θα εκτελεστούν δεν τακτοποιεί τίποτε. Είναι πάρα πολύ
δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι δεν τελειώνουν όλα στον κοινό λάκκο. Οι
φυλακισμένοι μένουν βουβοί μέσα στο φορτηγό. Ο ιερέας στρέφεται προς το παιδί,
σωριασμένο στη γωνιά του. Εκείνο θα τον καταλάβει καλύτερα. Το παιδί απαντά,
γαντζώνεται απ' αυτή τη φωνή, η ελπίδα ξανάρχεται. Και στην πιο βουβή φρίκη,
αρκεί καμιά φορά να μιλήσει ένας άνθρωπος και θαρρείς πως όλα θα φτιάξουν. Δεν
έκανα τίποτε, λέει το παιδί. — Ναι. λέει ο ιερέας, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα
τώρα. Πρέπει να ετοιμαστείς να πεθάνεις. — Δεν είναι δυνατό να μη σε
καταλαβαίνουν. — Είμαι φίλος σου κι ίσως σε καταλαβαίνω. Αλλά είναι πια αργά,
θα 'μαι κοντά σου, κι ο Καλός Θεός επίσης. Θα δεις, θα 'ναι εύκολο. Το παιδί γύρισε
αλλού το πρόσωπό του. Ο ιερέας μιλάει για το Θεό. Το παιδί πιστεύει; Ναι,
πιστεύει. Επομένως ξέρει ότι τίποτε δεν έχει σημασία μπροστά στην ειρήνη που το
περιμένει. Αλλά αυτή η ειρήνη τρομάζει το παιδί.
— Είμαι φίλος σου,
ξαναλέει ο ιερέας.
Οι άλλοι σιωπούν. Πρέπει
να τους γνοιαστεί. Ο ιερέας πλησιάζει τη σιωπηλή μάζα τους, στρέφει για λίγο τη
ράχη στο παιδί. Το καμιόνι τρέχει απαλά πάνω στο δρόμο τον υγρό από την πρωινή
δροσιά, καταπίνοντας μ' ένα μικρό θόρυβο την απόσταση. Φανταστείτε αυτή την γκρίζα
ώρα, την πρωινή μυρουδιά των ανθρώπων, την εξοχή που τη μαντεύεις χωρίς να τη
βλέπεις, καθώς ακούς να ζεύουν τα ζώα, ή από μια φωνή πουλιού. Το παιδί ζαρώνει
στο μουσαμά του φορτηγού, που υποχωρεί λίγο. Ανακαλύπτει ένα στενό άνοιγμα
ανάμεσα στο πανί και στην καρότσα. Θα μπορούσε να πηδήσει, αν ήθελε. Ο άλλος
έχει τη ράχη γυρισμένη, και μπροστά οι στρατιώτες προσπαθούν ν' αναγνωρίσουν ο
ένας τον άλλον μες στο σύθαμπο του πρωινού.
Δεν το καλοσκέφτεται,
τραβά το σκέπασμα, γλιστρά στο άνοιγμα, πηδά. Μόλις που ακούγεται το πέσιμό
του, ένας θόρυβος από βιαστικά βήματα πάνω στο δρόμο, κατόπιν τίποτε πια. Το
χώμα πνίγει τον κρότο από το τρέξιμό του.
Αλλά το πλατάγισμα του
μουσαμά, ο υγρός και δυνατός αγέρας του πρωινού που ορμάει μέσα στο φορτηγό,
κάνουν τον ιερέα και τους καταδίκους να στρέψουν τα πρόσωπά τους. Ένα
δευτερόλεπτο ακόμα, ο ιερέας ατενίζει προσεχτικά τα πρόσωπα αυτών των ανθρώπων,
που τον κοιτάζουν σιωπηλά. Ένα δευτερόλεπτο που ο άνθρωπος του Θεού πρέπει ν'
αποφασίσει ανάλογα με την κλίση του, αν είναι με τους δήμιους ή με τους
μάρτυρες. Αλλά να που χτύπησε στο χώρισμα που τον απομονώνει από τους
συντρόφους του. «Achtung!*» Το σήμα
κινδύνου δόθηκε. Δυο στρατιώτες ρίχνονται στο φορτηγό και συγκρατούν τους
φυλακισμένους. Δυο άλλοι πηδούν κάτω και τρέχουν μέσα στα χωράφια. Ο ιερέας,
λίγα βήματα πιο κει από το φορτηγό, στημένος στην άσφαλτο, δοκιμάζει να τους
ακολουθήσει με το βλέμμα μέσα από την καταχνιά. Στο φορτηγό οι άντρες ακούν
μονάχα τους κρότους αυτού του κυνηγητού, τα πνιγμένα ξεφωνητά, έναν
πυροβολισμό, τη σιωπή, κατόπιν φωνές να πλησιάζουν, τέλος ένα υπόκωφο
ποδοκρότημα. Ξανάφεραν το παιδί. Δεν το άγγιξαν, πιάστηκε μέσα σ' αυτές τις
αναθυμιάσεις του μίσους ξάφνου χωρίς κουράγιο, εγκαταλειμμένο από τον εαυτό
του. Μάλλον το κουβάλησαν παρά το οδήγησαν οι φύλακές του. Το χτύπησαν λίγο,
όχι πολύ. Το σπουδαιότερο απομένει να γίνει2. Δεν έχει ούτε ένα βλέμμα για τον ιερέα ούτε για κανένα. Ο ιερέας ανέβηκε
δίπλα στον οδηγό. Ένας οπλισμένος στρατιώτης πήρε τη θέση του στο φορτηγό.
Ριγμένο σε μια γωνιά, το παιδί δεν κλαίει πια. Κοιτάζει, ανάμεσα από τον
μουσαμά και το δάπεδο, να φεύγει ξανά ο δρόμος, όπου ανατέλλει η μέρα.
Σας ξέρω, θα φανταστείτε
πολύ καλά τα υπόλοιπα. Αλλά πρέπει να μάθετε ποιος μου διηγήθηκε αυτή την
ιστορία. Είναι ένας Γάλλος παπάς. Μου 'λεγε: «Ντρέπομαι γι' αυτόν τον άνθρωπο
και μ' ευχαριστεί να σκέφτομαι ότι ούτε ένας Γάλλος παπάς δεν θα 'χε δεχτεί να
βάλει το Θεό του στην υπηρεσία του εγκλήματος». Ήταν αλήθεια. Απλώς, αυτός ο
ιερέας σκεφτόταν σαν εσάς. Ακόμα και μέσα στην πίστη του το βρήκε φυσικό να
υπηρετήσει τη χώρα του. Κι οι ίδιοι οι θεοί στον τόπο σας είναι στρατευμένοι.
Είναι μαζί σας, όπως λέτε, αλλά με τη βία. Δε διακρίνετε πια τίποτε, δεν
είσαστε παρά μια ορμή. Κι αγωνίζεστε τώρα με μόνα τα μέσα της τυφλής οργής,
αφοσιωμένοι στα όπλα και στα βλήματα πιότερο παρά στην τάξη των ιδεών,
επιμένοντας πεισματικά στο να μπερδεύετε τα πάντα, ν' ακολουθείτε την έμμονη
ιδέα σας. Εμείς ξεκινήσαμε από τη διανόηση και τους δισταγμούς3 της, ανίκανοι απέναντι στην οργή. Αλλά να που η περιπλάνηση τώρα
τέλειωσε. Έφτασε ένα παιδί νεκρό, για να προσθέσουμε στη διανόηση την οργή και
στο εξής είμαστε δυο ενάντια σ'
έναν4 [...].(από το
σχολικό βιβλίο της Β΄Λυκείου, με δυο επεξηγήσεις: 3 εννοεί τους δισταγμούς που
έχει η διανόηση να κάνει χρήση βίας 4 δηλαδή η διανόηση και η οργή εναντίον της
βίας)
Δεκέμβριος 1943
μτφρ: Τατιανα Τσαλικη-Μηλιωνη
Υ.Γ: Τα λογοτεχνικά
κείμενα δεν είναι νεκρό γράμμα .Είναι αφετηρία για σκέψη. Όχι βέβαια μόνο για
την εποχή που γράφτηκαν αλλά για όλες τις εποχές που θα ΄ρθουν. Άλλα βέβαια τα
μεγέθη αλλά τη δουλειά τους την κάνουν. Ο γερμανός ιερέας που υπηρετεί τους ΝΑΖΙ
έχει ήσυχη τη συνείδησή του. Έχει τακτοποιήσει το θεό του στην υπηρεσία της
Φρίκης. Και ζει τη ζωή του συνεργαζόμενος με την πιο εγκληματική εξουσία. Μου
θυμίζει κάποιους σημερινούς θρησκευόμενους λαϊκούς και ιερωμένους που θεωρούν ότι τα θύματα των πολέμων που
αφορούν ανθρώπους με άλλες θρησκείες και πολιτισμούς είναι μεν πρόβλημα αλλά
όχι τόσο μεγάλο ώστε να ξεβολευτούμε. Η παραβολή του Καλού Σαμαρείτη δεν τους λέει τίποτα απολύτως. Ο Θεός τους ευλογεί συγκεκριμένους μόνο
ανθρώπους. Κάνει διακρίσεις. Και ο Παράδεισος έχει κλειστή την πόρτα του σε
αλλόθρησκους. Έχω άλλη άποψη. Όχι γιατί μου αρέσει να ξεβολεύομαι και να βοηθάω
κάθε πικραμένο. Αλλά πιστεύω πως πρέπει να ντρέπομαι γι αυτό και όχι να ντύνω
την αδιαφορία μου με τον μανδύα μιας δήθεν προστασίας των ιερών και των οσίων
μας.
ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου